ZalogujRejestracjaSzukajZaloguj się, by sprawdzić wiadomościGrupyStatystyki
 Ogłoszenie 

Zapraszamy na stronę główną Niezależnego Portalu Pracowników KSC www.sluzba-cywilna.pl


Ta witryna używa plików cookie. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookie, ich zastosowaniu i sposobie modyfikacji akceptacji plików cookie, można znaleźć tutaj .

Poprzedni temat «» Następny temat
Struktura organizacyjna Urzędów Skarbowcyh
Autor Wiadomość
wjawor 



Moderator


Pomógł: 26 razy
Wiek: 53
Dołączył: 16 Cze 2009
Posty: 14519
Skąd: Wielkopolska
Wysłany: 12 Czerwiec 13, 16:41   

Jeśli chodzi o zmianę struktur organów podatkowych to ciekaw jestem czy faktycznie jest ktoś w tej chwili, kto wie, która koncepcja aktualnie jest wdrażana:

czy przenoszenie organu podatkowego pierwszej instancji na poziom Izby?

czy głośna centralizacja na poziomie Izb "usług wspólnych" poprzez stworzenie jednej "jednostki budżetowej" w postaci Izby wraz z wchodzącymi w skład tej jednostki podległymi urzędami z zachowaniem struktury organów podatkowych?

a może wyłącznie zmiany OP w zakresie właściwości miejscowej przy zachowaniu dotychczasowej struktury terytorialnej (może z likwidacją najmniejszych USów)?

prawdopodobnie jeszcze sporo nas zaskoczy :!:
____________________
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego
 
     
aga764 



Junior Administrator


Pomogła: 12 razy
Wiek: 94
Dołączyła: 15 Cze 2009
Posty: 8345
Skąd: lubuskie
Wysłany: 12 Czerwiec 13, 21:14   

Zamierzam zapytać MF - jak pisałam wcześniej.
Jeśli chcecie wiedzieć, to podeślijcie pytania o sprawy które Was interesują.
Jeden z naszych kolegów podsunął mi jeszcze inny pomysł - wystąpimy też jako portal (mam nadzieję, że zostanie reanimowany do tego czasu...) do Szefa s.c., ponieważ - o ile pamiętam - deklarował on wsparcie dla tej reformy.
Ale sama niekoniecznie muszę zgadnąć bez Waszych podpowiedzi co Was interesuje...
____________________

It's not worth doing something unless you were doing something that someone, somewhere, would much rather you weren't doing.

Terry Pratchett
 
 
     
Rbit 



Super Gaduła
Choloepus didactylus

Pomógł: 4 razy
Dołączył: 30 Cze 2009
Posty: 896
Skąd: dorzecze Amazonki
Wysłany: 12 Czerwiec 13, 23:38   

wjawor napisał/a:
Jeśli chodzi o zmianę struktur organów podatkowych to ciekaw jestem czy faktycznie jest ktoś w tej chwili, kto wie, która koncepcja aktualnie jest wdrażana (...)


Nie mam pojęcia, kto WIE. Mogę podzielić się za to tym, co ze źródeł oficjalnych do mnie dotarło.

Teoria. Zmiany następują w trzech obszarach: legislacyjnym (w tym ostatni projekt zmian w Ordynacji podatkowej), organizacyjnym (zmiany w strukturze urzędów) oraz technicznym (wdrożenie Gentax, pierwszy etap już od 01.02.2014). Działania w tych obszarach są ze sobą ściśle powiązane.

Co na ten temat myślę. Wdrożenie Gentax-u w związku z centralizacją bazy wymaga rewolucji w myśleniu zarówno po stronie pracowników administracji podatkowej, jak i podatników. Aby wszelkie korzyści z centralnej bazy mogły być osiągnięte, niezbędne są zmiany legislacyjne (np. właściwość miejscowa, automatyczne zaliczanie wpłat na najstarszą zaległość, doręczenia przez portal podatkowy, zmuszenie płatników do rozliczania elektronicznego, wymaganie jednolitego pliku audytowego). Nie widzę konieczności zmian organizacyjnych. Nie rozumiem w czym miałyby one pomóc. Zapewne powiększą chaos i tylko utrudnią wdrożenie nowego systemu informatycznego.
Przy okazji - czy macie pomysł, jak MF ma zamiar przekonać lobby notariuszy, aby już od przyszłego roku obowiązkowo przekazywali do US akty notarialne w formie elektronicznej?


Teoria. Zmiany organizacyjne przebiegają wieloetapowo. Wstępem było zarządzenie nr 39, które spowodowało utworzenie komórek OB, PP, AP, co ma znaczenie w przyszłej strukturze. Następne zmiany mają doprowadzić do modelu przedstawionego w "Koncepcji Transformacji Administracji Podatkowej". Nastąpi to w dwóch etapach:
- etap pierwszy, od 01.01.2014, lub w razie obsuwy (oby) od 01.01.2015, to połączenie Izb i podległych Urzędów Skarbowych w jeden organizm pod względem organizacyjnym, przy pozostawieniu rozdziału instancji
- etap drugi, za kolejnych kilka lat (może ok. 2020), to przesunięcie orzecnictwa drugiej instancji i nadzoru z Izb do jednej, ogólnopolskiej Izby Skarbowej. W związku z tym w województwach zostaje I instancja i jeden Urząd Skarbowy. Dodatkowo powstaje odrębny urząd dla miasta Warszawa i jeden dla podmiotów strategicznych. To jest model dokładnie taki, jaki udostępniono wszystkim w "Koncepcji Transformacji..."

Co na ten temat myślę. Jak się coś dzieli na etapy to zapewne na pierwszym etapie się skończy. Tym najmniej szczęśliwym (dwie instancje w jednym organizmie). Koszty funkcjonowania, zamiast zredukowania, zwiększą się. Sprawy organizacyjne załatwiać będzie się dużo dłużej i mniej elastycznie. Umknie dużo drobiazgów. Przy tym za przysłowiowe "Chiny Ludowe" nie wiem w jaki sposób (poza rzekomymi oszczędnościami) ma to usprawnić pracę. W szczególności po drugim etapie. Zapewne nie będzie szaleńców, którzy fizycznie przeniosą orzeczników II instancji do tej jednej Izby Skarbowej (Ciekawe gdzie? Jak wszystko, znowu w Warszawie?) Przecież ze względu na sądownictwo - WSA, będą musiały być utworzone delegatury Izby w każdym województwie. A to generuje dodatkowe koszty. Podobne wątpliwości można mnożyć. Powtórzę po raz kolejny: "GenTax - TAK, Reorganizacja - NIE" (No, najwyżej w szerszym stopniu można stosować wspólne zamówienia publiczne).

PS.
Dlaczego podoba mi się Gentax? Wyobraźcie sobie:
- jeden system zamiast wielu (POLTAX, Px2b, EGA, CzM)
- zaświadczenia o niezaleganiu, czy o dochodach podatnik pobiera z systemu, nie ma wniosków, nie ma podpisywania
- nie ma korespondencji pomiędzy urzędami związanymi z lokalnością baz (przesyłanie kart kontowych, otwieranie obowiązków, informowanie o złożeniu zeznania wraz z małżonkiem w innym organie, informowaniu o skorzystaniu przez podatnika z ulgi na złe długi itd...)
- księgowania dokonywane są automatycznie przez system na najstarszą zaległość
- itd., itp. Wystarczy?
____________________
Lecz wszystko na tym należy, aby prawa były sprawiedliwe, wszytkim pożyteczne, cnoty, a nawięcej bogobojność, szczepiące, chwały i czci Boskiej ochraniające, a na koniec dobrą egzekucyją i karnością opatrzone. Piotr Skarga
 
     
wjawor 



Moderator


Pomógł: 26 razy
Wiek: 53
Dołączył: 16 Cze 2009
Posty: 14519
Skąd: Wielkopolska
Wysłany: 13 Czerwiec 13, 15:39   

marzenia to piękna rzecz :lol:

ten 2020 r. jest dość realny - na wdrożenie pierwszych zmian :mrgreen:
____________________
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego
 
     
helvet 



VIP


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Cze 2009
Posty: 6823
Skąd: Europa
Wysłany: 13 Czerwiec 13, 17:59   

Aż tak daleko w przyszłość bym nie wybiegał.
To tego czasu to ze dwa razy zmieni się ekipa rządząca i każdy następny rząd odrzuci pomysły poprzedników jako złe i nietrafione.
____________________
Życie jest zbyt krótkie i piękne, by spędzać je w formie nadgodzin...
 
     
wjawor 



Moderator


Pomógł: 26 razy
Wiek: 53
Dołączył: 16 Cze 2009
Posty: 14519
Skąd: Wielkopolska
Wysłany: 13 Czerwiec 13, 21:18   

każda ma dla nas "urzędników nierobów" dość jednoznaczne wizje :evil:

i żadna nie zauważa, że to dzięki nam może funkcjonować :idea:
____________________
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego
 
     
fripp 



Aktywny

Pomógł: 2 razy
Wiek: 51
Dołączył: 02 Lip 2009
Posty: 148
Skąd: to samo zoo
Wysłany: 13 Czerwiec 13, 21:55   

helvet napisał/a:
Aż tak daleko w przyszłość bym nie wybiegał.
To tego czasu to ze dwa razy zmieni się ekipa rządząca i każdy następny rząd odrzuci pomysły poprzedników jako złe i nietrafione.
A jak Unia E. się obrazi i krzyknie: "Money back!"
 
     
helvet 



VIP


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Cze 2009
Posty: 6823
Skąd: Europa
Wysłany: 14 Czerwiec 13, 08:10   

fripp napisał/a:
helvet napisał/a:
Aż tak daleko w przyszłość bym nie wybiegał.
To tego czasu to ze dwa razy zmieni się ekipa rządząca i każdy następny rząd odrzuci pomysły poprzedników jako złe i nietrafione.
A jak Unia E. się obrazi i krzyknie: "Money back!"

Obawiam się, że w odpowiedzi ewentualni następcy mogą odpowiedzieć...
"...powinniście się się cieszyć, że łaskawie od was te pieniądze przyjęliśmy bo one i tak nam się po prostu należały za to, że jesteśmy Polakami, przedmurzem chrześcijaństwa itd... A jak się wam nie podoba, to możemy sobie z wyjść z tej pieprz.... Unii, pozdrawiając was międzynarodowym gestem przyjaźni zaprezentowanym przez Władysława Kozakiewicza...
____________________
Życie jest zbyt krótkie i piękne, by spędzać je w formie nadgodzin...
 
     
Rbit 



Super Gaduła
Choloepus didactylus

Pomógł: 4 razy
Dołączył: 30 Cze 2009
Posty: 896
Skąd: dorzecze Amazonki
Wysłany: 14 Czerwiec 13, 13:31   

aga764 napisał/a:
Jeśli chcecie wiedzieć, to podeślijcie pytania o sprawy które Was interesują.

W kontekście stwierdzeń, które padły wyżej, proszę o zadanie pytania, czy w programie unijnym, w kramach którego podpisano kontrakt na wdrożenie GenTax znajdują się zapisy, które obligują do zmian organizacyjnych w administracji skarbowej.
Czy wdrożenie programu informatycznego bez reorganizacji może mieć wpływ na ocenę zasadności wydatkowania środków UE zgodnie z przeznaczeniem? A może środki unijne są przeznaczone tylko na informatykę?
____________________
Lecz wszystko na tym należy, aby prawa były sprawiedliwe, wszytkim pożyteczne, cnoty, a nawięcej bogobojność, szczepiące, chwały i czci Boskiej ochraniające, a na koniec dobrą egzekucyją i karnością opatrzone. Piotr Skarga
 
     
innan.frosten 


Obserwator

Dołączył: 17 Mar 2012
Posty: 3
Skąd: Warszawa
Wysłany: 17 Czerwiec 13, 18:07   

Rbit napisał/a:
Co na ten temat myślę. Jak się coś dzieli na etapy to zapewne na pierwszym etapie się skończy.


Ciekawe rozumowanie :-)

Rbit napisał/a:
Tym najmniej szczęśliwym (dwie instancje w jednym organizmie). Koszty funkcjonowania, zamiast zredukowania, zwiększą się. Sprawy organizacyjne załatwiać będzie się dużo dłużej i mniej elastycznie. Umknie dużo drobiazgów. Przy tym za przysłowiowe "Chiny Ludowe" nie wiem w jaki sposób (poza rzekomymi oszczędnościami) ma to usprawnić pracę. W szczególności po drugim etapie. Zapewne nie będzie szaleńców, którzy fizycznie przeniosą orzeczników II instancji do tej jednej Izby Skarbowej (Ciekawe gdzie? Jak wszystko, znowu w Warszawie?) Przecież ze względu na sądownictwo - WSA, będą musiały być utworzone delegatury Izby w każdym województwie. A to generuje dodatkowe koszty. Podobne wątpliwości można mnożyć. Powtórzę po raz kolejny: "GenTax - TAK, Reorganizacja - NIE" (No, najwyżej w szerszym stopniu można stosować wspólne zamówienia publiczne).


Z tego co wiem, to nie wszystkie kraje w UE ma II instancję orzecznictwa administracyjnego. W Szwecji II instancją jest jeden organ. W Norwegii - chyba można podać tu ten przykład - jest ok. 10 urzędów skarbowych (kilka regionalnych i kilka specjalnych, np. do podatków od ropy naftowej).

Pewnie będziemy mieć kopię rozwiązania zastosowanego w innym kraju UE lub jakąś hybrydę. Dałoby się upublicznić tę "koncepcję transformacji" w wersji nr 7?
 
     
wjawor 



Moderator


Pomógł: 26 razy
Wiek: 53
Dołączył: 16 Cze 2009
Posty: 14519
Skąd: Wielkopolska
Wysłany: 17 Czerwiec 13, 18:37   

innan.frosten napisał/a:
... Dałoby się upublicznić tę "koncepcję transformacji" w wersji nr 7?


nie trzeba, jest upubliczniona :-D

Aga pisała o tym tutaj

A jeśli nie chce Ci się wędrować po stronach MF to można też i na skróty
____________________
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego
 
     
innan.frosten 


Obserwator

Dołączył: 17 Mar 2012
Posty: 3
Skąd: Warszawa
Wysłany: 17 Czerwiec 13, 18:47   

wjawor napisał/a:
innan.frosten napisał/a:
... Dałoby się upublicznić tę "koncepcję transformacji" w wersji nr 7?


nie trzeba, jest upubliczniona :-D



Dzięki. Nie wiem jak ja szukałem, że dotarłem tylko do wersji 3 :-?
 
     
Słoniu 



Gaduła

Pomógł: 1 raz
Wiek: 40
Dołączył: 10 Sty 2012
Posty: 373
Skąd: Sto(L)yca
Wysłany: 14 Sierpień 13, 11:21   

Na podstawie dokumentów przesłanych przez pracodawcę urząd skarbowy będzie generował projekt zeznania rocznego do zatwierdzenia przez podatnika. Taki system ma zacząć działać w 2015 r. - mówi Jacek Kapica, wiceminister finansów.

Kilka dni temu otrzymał pan nowe zadania. Oprócz służby celnej kieruje pan teraz – za wiceministra Andrzeja Parafianowicza – administracją podatkową. Odpowiada także za sprawy związane z informatyzacją resortu. Z czego wynika ta zmiana kompetencji?

Są dwa powody. Po pierwsze, długoterminowa perspektywa budowy elektronicznego systemu obsługi podatników. W 2011 r. przejąłem nadzór nad departamentem informatyki, który jest zaangażowany w program e-Cło, ale też w e-Podatki. Nowy system obsługi, który chcemy stworzyć, wymaga integracji obu tych rozwiązań i wymiany danych między administracją celną i podatkową, dlatego niezbędna jest koordynacja pracy tych instytucji.

Druga przyczyna to inne niż dotychczas rozłożenie kompetencji w resorcie. Wiceminister Andrzej Parafianowicz ma się skupić na funkcjonowaniu kontroli skarbowej – jako policji finansowej, która ma przeciwdziałać oszustwom. Z drugiej strony administracja podatkowa ma ukierunkowywać swoją działalność na obsługę klientów i wsparcie podatników. Zmiana kompetencji była poprzedzona powołaniem przez ministra Jacka Rostowskiego zespołów, którym przewodniczy wiceminister Janusz Cichoń. Jeden ma się zajmować standardami obsługi klienta, drugi – przeciwdziałaniem oszustwom skarbowym.

Co właściwie budowa wspomnianego systemu obsługi elektronicznej oznacza dla klientów, czyli podatników?

Przede wszystkim oznaczać będzie powstanie jednego portalu dla podatników. Za jego pomocą będzie można – w zależności od rodzaju prowadzonej działalności – rozliczać wszystkie podatki, w tym VAT i akcyzę, a także cło, i załatwiać sprawy z nimi związane. Przykładowo przy obrocie towarami z zagranicą czy obrocie wyrobami akcyzowymi w systemie będą informacje o saldzie zabezpieczeń danego przedsiębiorcy.

Mówiąc o jednym okienku, ma pan na myśli połączenie niekompatybilnych dziś systemów e-Cło i e-Podatki czy też połączenie izb skarbowych z celnymi w jeden duży urząd?

Nie mówimy o łączeniu urzędów. W banku czy firmie ubezpieczeniowej za pośrednictwem odpowiedniej aplikacji klient korzysta z różnych usług. To, co widzi na ekranie swojego komputera, to często nie jest jeden system informatyczny, ale aplikacja, która zapewnia mu dostęp do różnych podsystemów obsługujących dany proces. W kontaktach podatnika z fiskusem chcemy działać w podobny sposób. Jeżeli podatnik wybierze funkcję rozliczeń celnych – to będzie obsługiwany przez system celny. Jeśli będzie chciał wysłać deklarację VAT – będzie obsługiwany przez e-Deklaracje. Dziś mówiąc o urzędzie skarbowym czy celnym, myślimy o instytucji, budynku. W perspektywie roku 2020 dla podatnika urząd będzie w internecie, a to, kto i gdzie po stronie administracji będzie obsługiwał ten proces, będzie sprawą wtórną. Chciałbym, aby administracja podatkowa w większym stopniu czerpała wzorce z instytucji rynku finansowego.

Dlaczego dopiero 2020 r.? Nie uda się wcześniej wdrożyć takiego internetowego urzędu?

Chcemy przeprowadzić zmiany odpowiedzialnie. Obecnie priorytetem jest skuteczne zakończenie programów e-Cło i e-Podatki, które zaplanowano w latach 2007–2008. Mamy czas do 2015 r., aby wykorzystać środki finansowe pozyskane na ten cel z Unii Europejskiej. Jeśli nie skończymy w terminie, to trzeba będzie pieniądze zwrócić. Nie skupiamy się jednak tylko na bieżących działaniach, ale już kreślimy koncepcje na przyszłość. Będą one realizowane w ramach perspektywy finansowej na lata 2014–2020 r.

Budowa dobrego systemu wymaga zapewnienia odpowiedniego finansowania, aby uniknąć takich problemów, jakie mają podatnicy z wysyłaniem e–deklaracji. Czy są pieniądze na e-Podatki?

Program e-Podatki ma budżet do 2015 r. na ok. 281 mln zł. Nie ma powodów do obaw o jego finansowanie. Problemy z systemem e-Deklaracje są incydentalne, ale świadczą o tym, że obecna stara infrastruktura jest słaba. Rozwój internetowych formularzy to jednak tylko jedna, mała część całego przedsięwzięcia zatytułowanego e-Podatki. Różnica jest taka, jak między przesyłaniem korespondencji e-mailem a elektronicznym obiegiem dokumentacji w firmie. Realizacja programu e-Podatki wymaga podniesienia jakości infrastruktury, która jest niezbędna do jego prawidłowego funkcjonowania. Dzięki temu nie będzie dochodziło do takich zdarzeń, jak brak dostępu do systemu. Jest to element obecnie realizowany w ramach projektu „Konsolidacja i centralizacja systemów celnych i podatkowych”.
Centralny system to jedno. Dostęp do niego muszą mieć też jednak na bieżąco urzędnicy. Dziś pracują na sprzęcie, który jest przestarzały.

Program e-Podatki składa się z trzech komponentów. Pierwszy – infrastrukturalny, który obsługuje system centralny. Następnie stacje robocze w urzędach skarbowych. Zakup nowych komputerów do urzędów realizujemy już w tym roku. Trzeci element to system informatyczny i zmiany procesów związane z jego funkcjonowaniem. Bez tych trzech komponentów obsługa elektroniczna podatników byłaby niemożliwa. A zatem w momencie, gdy urzędy skarbowe będą uprawnione do rozliczania podatników w nowym systemie, będą już miały nowy sprzęt komputerowy.

Mówi pan o wypełnianiu PIT przez urzędy skarbowe w imieniu podatników?

Tak. Ale to jest jeden z pierwszych produktów programu e-Podatki. Będzie on polegał na tym, że pracodawcy wyślą do urzędu skarbowego dokumenty drogą elektroniczną (tak jak obecnie, tyle że dziś można wysłać np. PIT-11 w formie papierowej). Na tej podstawie urząd skarbowy będzie generował projekt zeznania rocznego do zatwierdzenia przez podatnika. Podatnik będzie decydował, czy go zatwierdzić, co zakończy proces, czy też skorygować, bo ma np. prawo do ulg. Taki system będzie dostępny w 2015 r., a więc będziemy go stosować do rozliczeń za rok 2014.

Czy pracownicy urzędów skarbowych oraz izb mogą się spodziewać jakichś zmian w związku ze zmianą nadzorcy?

Minister Jacek Rostowski oczekuje, że nie będzie to jedynie zmiana personalna. Obecnie dokładnie zapoznaję się z kolejnymi obszarami funkcjonowania administracji podatkowej. Przede wszystkim chciałbym wzmocnić ład korporacyjny, żeby administracja była w większym stopniu spójna i wzorowała się na zasadach funkcjonowania instytucji finansowych takich jak banki czy firmy ubezpieczeniowe, które są skierowane frontem do klientów. Chciałbym wdrożyć rozwiązania, których celem jest wsparcie dla podatników. Nie chodzi jedynie o wypełnianie deklaracji. Bardzo bliski jest mi trend europejski, zgodnie z którym administracja udziela niezbędnej pomocy podatnikom – tak żeby mogli się prawidłowo rozliczać. Nie chodzi więc o działanie po fakcie – poprzez kontrole ale przed faktem– aby było jak najmniej powodów do kontroli. Podatnicy co do zasady chcą płacić podatki zgodnie z przepisami, a urzędnicy powinni być po to, aby im pomagać. Towarzyszyć temu musi analiza ryzyka oraz segmentacja klientów z punktu widzenia ich wiarygodności. Dzięki temu będziemy wiedzieli, kto ma problemy i potrzebne jest mu wsparcie lub kontrola, a komu nie należy zawracać głowy, bo rzetelnie prowadzi biznes.


A jeżeli chodzi o samych pracowników administracji? Czy są plany redukcji zatrudnienia, chociażby związane z centralizacją takich procesów jak obsługa finansowa czy kadrowa (w ramach planowanych centrów usług wspólnych)?

Nie przewidujemy żadnych zwolnień. Oczywiście administracja powinna z roku na rok redukować swoje zasoby kadrowe, ale w naturalny sposób. A zatem gdy pracownicy będą odchodzić z administracji albo przechodzić na emeryturę, to na ich miejsce nie będą przyjmowani nowi urzędnicy. Tak było w zeszłym roku, kiedy izby i urzędy skarbowe zmniejszyły zatrudnienie o 399 osób, a izby celne o 400. Z kolei w sytuacji wprowadzania nowych rozwiązań mogą się pojawić nowe funkcje bądź role. Powinny je przejmować osoby dotychczas zajmujące się zadaniami, których w wyniku informatyzacji będzie mniej. A zatem możliwe są zmiany kompetencji przy wsparciu szkoleniowym w celu ich nabycia.


Trudno wyobrazić sobie dobrą obsługę klientów, gdy fachowość urzędników jest wątpliwa. Czy zamierza pan stworzyć im możliwość podnoszenia kwalifikacji?

Oczywiście. Dlatego od tego roku w administracji podatkowej funkcjonuje nowy system szkoleń. Powstało Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, które jest podstawowym ośrodkiem realizującym ten program. Muszę przeanalizować, jakie są pierwsze doświadczenia i efekty tej zmiany.

Na początku roku podniesiony został problem liczby osób pełniących obowiązki m.in. dyrektorów izb skarbowych i naczelników urzędów. Rozwiąże go pan?

Ta sprawa w izbach skarbowych została już załatwiona. Obecnie zajmujemy się urzędami skarbowymi. Do końca roku problem zostanie rozwiązany.
Czy na poziomie izb i urzędów jest w jakiś szczególny sposób podnoszony problem lawinowo rosnących wyłudzeń w VAT? Czy będą podejmowane dodatkowe działania, aby zwalczać to zjawisko?

Tym zajmujemy się w resorcie na różne sposoby, z udziałem zarówno kontroli skarbowej, jak i administracji podatkowej. Od dłuższego czasu dokładniej jest weryfikowana zasadność zwrotów VAT. Pomocne będą zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług – chodzi o miesięczne rozliczenia w obrocie wrażliwymi towarami, np. paliwami.

Jednak stale pojawiają się nowe obszary wyłudzeń, np. handel elektroniką. Czy w tym wypadku planowane są dodatkowe działania?

System poboru VAT funkcjonuje w całej UE i jest dobrze oceniany – podatek obciąża co do zasady końcowego odbiorcę. Nie można mówić, że z powodu oszustw powinniśmy ten system wywracać do góry nogami. Niektórzy go nadużywają – nie jesteśmy wyjątkiem w tym zakresie. Mamy świadomość, że pojawiają się nowe wyzwania. Lista towarów, w przypadku których można stosować odwrotne obciążenie VAT (podatek płaci nabywca, a nie sprzedawca), jest jednak ograniczona. Zmian w ustawach też nie można wprowadzać co kwartał. Odpowiednie służby muszą rozpoznawać tego typu zjawiska i przeciwdziałać im. Robi to również kontrola skarbowa.

http://podatki.gazetapraw...d-skarbowy.html
____________________
"Chciałem, by Warszawa była wielka (...)
Dziś widzę ją wielką ..."
S. Starzyński
 
     
wjawor 



Moderator


Pomógł: 26 razy
Wiek: 53
Dołączył: 16 Cze 2009
Posty: 14519
Skąd: Wielkopolska
Wysłany: 14 Sierpień 13, 19:34   

Słoniu napisał/a:
... - mówi Jacek Kapica, wiceminister finansów...

... Przede wszystkim chciałbym wzmocnić ład korporacyjny, żeby administracja była w większym stopniu spójna i wzorowała się na zasadach funkcjonowania instytucji finansowych takich jak banki czy firmy ubezpieczeniowe, które są skierowane frontem do klientów. Chciałbym wdrożyć rozwiązania, których celem jest wsparcie dla podatników. Nie chodzi jedynie o wypełnianie deklaracji. Bardzo bliski jest mi trend europejski, zgodnie z którym administracja udziela niezbędnej pomocy podatnikom – tak żeby mogli się prawidłowo rozliczać...


Zapraszam Panie ministrze do pierwszego z brzegu urzędu, a jeszcze lepiej do kilku w terenie - my to robimy od lat. Nie ma co wyłamywać otwartych drzwi.


Słoniu napisał/a:
... - mówi Jacek Kapica, wiceminister finansów...

...
Trudno wyobrazić sobie dobrą obsługę klientów, gdy fachowość urzędników jest wątpliwa. Czy zamierza pan stworzyć im możliwość podnoszenia kwalifikacji?

Oczywiście. Dlatego od tego roku w administracji podatkowej funkcjonuje nowy system szkoleń. Powstało Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, które jest podstawowym ośrodkiem realizującym ten program. Muszę przeanalizować, jakie są pierwsze doświadczenia i efekty tej zmiany...



Nieładnie Panie ministrze. Stary wyjadacz,, częsty gość mediów i tak się złapać na typowe pytanie z tezą. Obraża Pan taką wypowiedzią swoich podwładnych, gdyż pośrednio potwierdza Pan przemyconą tezę zadającego pytanie o braku fachowości Pana kadr.
____________________
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego
 
     
aga764 



Junior Administrator


Pomogła: 12 razy
Wiek: 94
Dołączyła: 15 Cze 2009
Posty: 8345
Skąd: lubuskie
Wysłany: 14 Sierpień 13, 20:17   

Tak sobie myślę...
A może my też poprosimy o wywiad?
____________________

It's not worth doing something unless you were doing something that someone, somewhere, would much rather you weren't doing.

Terry Pratchett
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja forum PDA/GSM

Służba Cywilna - Portal oraz Forum pracowników
Forum Pracowników Wojska
Upominki na każdą kieszeń
Autoszkoła - Prawo Jazdy
Klub Fiat 500 - Polska Strefa Kultowego FIATA 500
Maurer, Bau, Lengerich
Bus - Polska - Niemcy - Holandia

Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Sluzba-Cywilna.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Korzystając z forum akceptujesz Regulamin
Copyright © 2008-2013 by Sluzba-Cywilna.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone