Audyt wewnętrzny

Moderatorzy: aga764, Lady Zgaga, wjawor

Awatar użytkownika
wjawor
Moderator
Moderator
Posty: 14976
Rejestracja: wtorek 16 cze 2009, 17:17
Lokalizacja: Wielkopolska

Audyt wewnętrzny

Postautor: wjawor » sobota 16 cze 2012, 10:57

co jakiś czas w różnych wątkach się przewija, choć jest to odrębne zagadnienie często mylone z kontrolą zarządczą, czy kontrolą wewnętrzną

jak to robią w UE?

...Departament Audytu Sektora Finansów Publicznych przedstawia opracowanie pn. „Audyt wewnętrzny w krajach Unii Europejskiej”. Powyższa publikacja została opracowana na podstawie dokumentu Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu Komisji Europejskiej nt. Publicznej Kontroli Wewnętrznej (dalej Kompendium).

Przygotowany przez Departament DA dokument jest wynikiem analizy informacji nt. systemów audytu wewnętrznego przyjętych w 27 państwach UE przekazanych autorom Kompendium...

(mf.gov.pl)

wersja oryginalna

oraz opracowanie polskojęzyczne
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego

Awatar użytkownika
wjawor
Moderator
Moderator
Posty: 14976
Rejestracja: wtorek 16 cze 2009, 17:17
Lokalizacja: Wielkopolska

Postautor: wjawor » sobota 21 lip 2012, 20:03

Od momentu wprowadzenia audytu wewnętrznego w sektorze finansów publicznych w Polsce minęło już 10 lat. Praktycznie od samego początku mylono go z kontrolą wewnętrzną, łącząc niejednokrotnie czynności audytorskie z wykonywaniem działań kontrolnych. Niniejsze opracowanie poświęcone jest zestawieniu rozwiązań w zakresie audytu wewnętrznego przyjętych w Polsce z tymi, które wprowadzone zostały w innych krajach Unii Europejskiej. Artykuł składa się zasadniczo z dwóch części. W pierwszej z nich przedstawione zostały regulacje prawne dotyczące audytu wewnętrznego w Polsce na tle rozwiązań przyjętych w wybranych krajach UE. Druga część artykułu poświęcona została charakterystyce komitetów audytu, które funkcjonują w niektórych krajach UE, w tym również w Polsce.

Audyt wewnętrzny w sektorze publicznym w Polsce na tle wybranych państw UE Gołębiowski, Piotr Russel
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego

Awatar użytkownika
wjawor
Moderator
Moderator
Posty: 14976
Rejestracja: wtorek 16 cze 2009, 17:17
Lokalizacja: Wielkopolska

Postautor: wjawor » poniedziałek 13 sie 2012, 18:56

W jednostkach sektora finansów publicznych istotną rolę, z uwagi na potrzebę poprawy efektywności realizacji zadań publicznych, odgrywa kontrola zarządcza, rozumiana jako ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy5. Ważnym elementem systemu kontroli zarządczej jest audyt wewnętrzny, tj. niezależna działalność doradcza i weryfikująca, której celem jest usprawnienie operacyjne organizacji i wniesienie do niej wartości dodanej. Ranga audytu wewnętrznego znacznie wzrosła po zmianie ustawy o finansach publicznych w 2009 r. Obszarem jego zainteresowania jest funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej, a nie jak poprzednio kontroli finansowej, utożsamianej głównie z czysto finansowym aspektem działalności jednostki. Głównym zadaniem audytora wewnętrznego jest wspieranie kierownictwa jednostki w osiąganiu planowanych celów i zadań poprzez zapewnienie o zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi, skuteczności i efektywności działania, wiarygodności sprawozdań, ochrony zasobów, przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania, efektywności i skuteczności przepływu informacji oraz zarządzania ryzykiem. W ostatnich latach nie była przeprowadzana kompleksowa kontrola obejmująca funkcjonowanie kontroli i audytu wewnętrznego w jednostkach administracji rządowej. Kontrola funkcjonowania kontroli wewnętrznej w ministerstwach i innych jednostkach administracji rządowej z 2003 roku, wskazała na brak skutecznych procedur kontroli, zbyt długi okres wdrażania zaleceń pokontrolnych, nieprzygotowanie zadań kontrolnych do realizacji (brak planów i harmonogramów przebiegu kontroli) oraz na opóźnienia w realizacji zadań kontrolnych. Zróżnicowane było również ryzyko zawodności systemów kontroli wewnętrznej, co oznaczało, że systemy te nie we wszystkich jednostkach działały w sposób ciągły, spójny i skuteczny. Kontrola była kontrolą planową podjętą z własnej inicjatywy NIK. Zakres kontroli mieści się w priorytetowych kierunkach kontroli NIK na lata 2009–2011 „Państwo sprawne i przyjazne obywatelowi” w obszarze badań kontrolnych „System organów administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego, organizacja urzędów i procedury administracyjne oraz funkcjonowanie systemu kontroli w administracji publicznej”.


Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej - w oczach NIK
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego

Awatar użytkownika
aga764
Administrator
Administrator
Posty: 8539
Rejestracja: poniedziałek 15 cze 2009, 18:41
Lokalizacja: lubuskie
Kontaktowanie:

Postautor: aga764 » wtorek 14 sie 2012, 19:45

Ile razy byłam się uczyć o kontroli zarządczej (a zaliczyłam trochę tych zajęć) zawsze mowa była o tym, że audyt jest niezwykle istotnym elementem tej kontroli.
Tymczasem w urzędach generalnie audytorów nie ma, a wymagania są takie same jak co do jednostek w których są.
Mam kilka wniosków, które się logicznie nasuwają, ale to jest chyba temat na artykuł.
I bardzo proszę nie mówić, że np. izba może "wypożyczyć" swojego audytora. Teoretycznie może.
Tylko że w kontroli zarządczej chodzi o skuteczność (nie mówiąc o efektywności). Żeby wiedzieć, jak "podkręcić" tę skuteczność (i to naprawdę, nie w ilości formularzy...) w organizacji, to trzeba tę organizację bardzo dobrze znać od środka. Wiedzieć gdzie co i jak. Oraz kto. I kiedy. Trzeba znać klimat pracy (którą w jakiś cząstkowy sposób może oddają ankiety, ale same ankiety to za mało. Takie się dostaje odpowiedzi jakie się zadało pytania, a łatwo uniknąć tematów niewygodnych i wszystko będzie cacy...). Trzeba znać ludzi od których zależy nastawienie ludzi do pracy (motywacja...).
No więc teoretycznie to taki audytor, nawet najlepszy, może ocenić formalnie zarządzanie ryzykiem czy inne elementy, ale trudno mu będzie naprawdę ogarnąć całość. Kiedyś się zastanawiałam skąd taki a nie inny katalog ryzyk w jednolitej koncepcji dla urzędów skarbowych - i chyba to jest odpowiedź. Ręka do góry kto z pracowników izby zna specyfikę pracy w urzędzie (oczywiście poza tymi, którzy kiedyś w urzędach pracowali).

"Nikt nie jest ostatecznie martwy, dopóki nie uspokoją się zmarszczki, jakie wzbudził na powierzchni rzeczywistości – dopóki zegar przez niego nakręcony nie stanie, dopóki wino przez nią nastawione nie dokończy fermentacji, dopóki plon, jaki zasiał, nie zostanie zebrany."

Terry Pratchett

Awatar użytkownika
wjawor
Moderator
Moderator
Posty: 14976
Rejestracja: wtorek 16 cze 2009, 17:17
Lokalizacja: Wielkopolska

Postautor: wjawor » wtorek 11 gru 2012, 20:53

Departament Audytu Sektora Finansów Publicznych (dalej: Departament DA) informuje, że w Komunikacie Ministra Finansów Nr 5 z dnia 20 listopada 2012 r. w sprawie wzoru informacji o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 53) zostały określone:

- wzór Informacji o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego w roku poprzednim dla jednostek, w których audyt wewnętrzny prowadzi audytor wewnętrzny zatrudniony w jednostce (stanowiący załącznik nr 1 do ww. Komunikatu) oraz

- wzór Informacji o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego w roku poprzednim dla jednostek, w których audyt wewnętrzny prowadzi usługodawca niezatrudniony w jednostce (stanowiący załącznik nr 2 do ww. Komunikatu).

MF - Realizacja zadań z zakresu audytu wewnętrznego w roku poprzednim – nowy wzór Informacji.
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego


Wróć do „TEMATY BRANŻOWE”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość