E-Administracja

Moderatorzy: aga764, Lady Zgaga, wjawor

Awatar użytkownika
El Infiel
Zadomowiony
Posty: 1247
Rejestracja: niedziela 28 cze 2009, 10:21
Lokalizacja: Sta Cruz [Św. Krzyż]

Re: E-Administracja

Postautor: El Infiel » poniedziałek 20 cze 2016, 12:42

"Wprost": Kłopoty GUS. Chodzi o projekt pl.ID

Największy informatyczna klapa rządu PO-PSL zdemontowała krwiobieg informacyjny państwa – pisze "Wprost". Chodzi o projekt cyfrowej administracji pl.ID, który miał zrewolucjonizować polską administrację i sprawić, że wejdzie ona w epokę cyfrową. Tygodnik pisze, że w efekcie zmian wprowadzonych przez poprzedni rząd GUS i obecne władze utracili wiarygodne dane o stanie państwa.

Gazeta przywołuje wydarzenia z końca maja. Wtedy to do biura Henryka Kowalczyka, przewodniczącego Stałego Komitetu Rady Ministrów trafiła korespondencja od ówczesnej prezes GUS Haliny Dmochowskiej. Informowała ona, że GUS ma poważny problem z danymi, które spływają do niego po marcu ubiegłego roku. Właśnie wtedy wdrożono w życie systemy powstałe w ramach projektu pl.ID.

W liście Dmochowska alarmuje, iż po implementacji systemu "zaobserwowano dramatyczne pogorszenie się jakości otrzymywanych danych z zakresu urodzeń, małżeństw i zgonów oraz migracji wewnętrznych i zagranicznych".

Dlaczego te dane są tak ważne? Jak czytamy we "Wprost" bilans ludności jest podstawą do określania wysokości subwencji (np. oświatowej) oraz do tworzenia tablic trwania życia (stanowią podstawę do naliczania wysokości emerytur).

"Wprost" podaje, że problemy wynikają z błędnie działającego systemu, który wielokrotnie generuje ten sam akt cywilny dla jednej osoby. I tak, statystyki, zamiast jednego urodzenia czy zgonu będą pokazywały, że w danej gminie urodziło się lub zmarło więcej osób.

Stracimy 100 milionów?

W zeszłym tygodniu "Wprost" poinformował, że jego dziennikarze dotarli do raportu CBA dotyczącego pl.ID. Na dziś wiadomo, że Polska z własnego budżetu będzie musiała zwrócić 60 milionów złotych z powodu niewykonania projektu. Kolejne 40 milionów prawdopodobnie nie zostanie certyfikowane, co oznacza, że w sumie Polska będzie musiała oddać za niedziałający projekt ponad 100 milionów złotych.

Teraz nowy rząd, aby uniknąć zwrotu nawet 200 milionów złotych do unijnej kasy, musi stosować kruczki prawne. Projekt uznany jest za "niefunkcjonujący", co daje czas na doprowadzenie go do końca.

Więcej w najnowszym numerze tygodnika "Wprost".
http://wiadomosci.onet.pl/kraj/wprost-k ... -id/wycnnj

Awatar użytkownika
El Infiel
Zadomowiony
Posty: 1247
Rejestracja: niedziela 28 cze 2009, 10:21
Lokalizacja: Sta Cruz [Św. Krzyż]

Re: E-Administracja

Postautor: El Infiel » poniedziałek 20 cze 2016, 20:33

W tym roku odczujemy zmiany w e-administracji, ale Ministerstwo chce dowodu w smartfonie i czego jeszcze?

Marcin Maj, 20.06.2015

Możliwe, że jeszcze w tym roku będziemy mogli potwierdzać Profil Zaufany przez e-bankowość. W kolejnych latach mamy dostać e-dowody w postaci aplikacji, a połowa obywateli ma załatwiać przez internet 80% spraw urzędowych. Jak Ministerstwo Cyfryzacji chce to osiągnąć?

W ubiegły czwartek pisałem o tym, jak to zmiana e-maila może pozbawić obywatela dostępu do ePUAP. Wspominałem, że Ministerstwo Cyfryzacji ma pracować nad zmianami rozwiązującymi ten problem. Dziś natomiast rozmawiałem telefonicznie z rzecznikiem ministerstwa Karolem Manysem. Dowiedziałem się, że ministerstwo nie planuje tylko rozwiązań naprawczych. W planach jest większa rewolucja w ePUAP. Co istotne, zmiany prawne są już "bardzo zaawansowane" i efekty mamy zobaczyć już na początku IV kwartału tego roku.

Jedną z ważniejszych zmian będzie możliwość potwierdzania Profilu Zaufanego przez systemy bankowości elektronicznej. To wyeliminuje konieczność odwiedzania urzędu w celu korzystania z e-administracji. Plany Ministerstwa Cyfryzacji nie kończą się jednak na tym.

Od papierowej do cyfrowej polski - o co tu chodzi?

Dziś odbyła się konferencja prasowa, na której przedstawiono program pt."Od papierowej do cyfrowej Polski". Pod tym tekstem umieściliśmy prezentację opisującą to, o czym na konferencji mówiono.

Hitem medialnym z konferencji stała się zapowiedź dostarczenia dowodu osobistego w formie aplikacji na smartfona. Jest to sympatyczny element planów, ale błędem byłoby sprowadzanie przedstawionego programu do tej jednej rzeczy.

Ministerstwo chce by w perspektywie 3 do 5 lat, połowa obywateli mogła prowadzić 80% swoich relacji z administracją przez internet. Jest to plan bardzo ambitny jeśli weźmiemy pod uwagę obecny stan polskiej e-administracji. Ministerstwo zakłada też, że udział gotówki w rynku spadnie do 15%.

Osiągnięcie tak ambitnego celu będzie wymagało współpracy Ministerstwa Cyfryzacji z innymi resortami. Potrzebna jest również przejrzysta rozpiska prac i znajdziemy wją prezentacji. Na poniższym slajdzie przedstawiono obszary prac oraz - co ważne - osoby odpowiedzialne za poszczególne działki. Możecie kliknąć na slajd by go powiększyć.

Schemat organizacjyjny programu

Ministerstwo chce rozdzielić pracę na "strumienie".

Strumień usług publicznych

Strumień Cyfrowe Usługi Publiczne (CUP) dotyczy cyfryzacji kluczowych usług publicznych dla jednej "bramy do administracji" jaką będzie serwis obywatel.gov.pl. W ramach tego strumienia założono trzy podstawowe cele: cyfryzację i uproszczenie usług publicznych, wsparcie stworzenia koncepcji bramy do usług publicznych, a także wsparcie stworzenia koncepcji funkcjonowania skrzynek do komunikacji dla podmiotów realizujących zadania publiczne oraz dla obywateli i przedsiębiorców. Chodzi dosłownie o stworzenie oficjalnej skrzynki pocztowej, aby każdy obywatel miał swój adres e-mail, dzięki któremu może kontaktować się z urzędem czy przesyłać dokumenty za pomocą internetu.

Zakładane jest uruchomienie 50 usług elektronicznych (1 fala) oraz przygotowanie prawne do cyfryzacji kolejnych 30 (2 fala) w ciągu 12 miesięcy.

Strumień eID

Strumień e-ID dotyczy wdrożenia "modelu sfederalizowanego identyfikacji i uwierzytelniania" oraz usług zaufania, a także upowszechnienie usług e-administracji dzięki masowym mechanizmom identyfikacji i uwierzytelniania. Planowane jest także wdrożenie kluczowych usług publicznych z wykorzystaniem tych mechanizmów, zweryfikowanych pod względem bezpieczeństwa, wydajności i ergonomii użycia.

Na koniec 2017 roku liczba użytkowników z wydanymi komercyjnymi i państwowym eID powinna sięgać 10 mln (2/3 aktywnych klientów bankowości internetowej), a tzw. Top 10 usług publicznych z wykorzystaniem eID (w tym wnioskowanie w ramach Programu Rodzina 500+) powinno zostać wdrożone. Najpóźniej do końca 2016 roku powinny więc zostać wdrożone odpowiednie regulacje prawne.

Strumień e-zdrowia

Strumień e-Zdrowie opracowuje działania zmierzające do zmniejszenia liczby nieprawidłowości ze strony świadczeniodawców usług zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych oraz do automatyzacji procesów administracyjnych. W Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad udostępnieniem pacjentom szeregu usług elektronicznych, które pozwolą m.in. na skrócenie czasu potrzebnego na uzyskanie dostępu do indywidualnych informacji dotyczących pacjenta za pośrednictwem wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej i internetowego konta pacjenta, łatwiejszy dostęp do świadczeń zdrowotnych i skrócenie kolejek do lekarza dzięki e-Rejestracji i e-Skierowaniu.

Planowane jest zaopatrzenie wszystkich obywateli (pacjentów) w narzędzie identyfikacji i uwierzytelniania uznane w obszarze ochrony zdrowia i opcjonalnie w innych obszarach, pełniące również funkcję nośnika Medycznych Danych Ratunkowych.

Inne strumienie

To nie są wszystkie strumienie. Ministerstwo Cyfryzacji wspomina jeszcze o zwiększaniu obrotu bezgotówkowego m.in. poprzez ograniczenie kosztów obrotu gotówkowego oraz zwiększenie wygody dla obywateli poprzez wprowadzenie możliwości opłacania należności wobec sektora publicznego w formie bezgotówkowej.

Planowane jest wdrożenie funkcjonalności Schematu Krajowego co oznacza zwiększenie roli państwa w ustalaniu standardów dla płatności bezgotówkowych i stworzenie taniego i wygodnego rozwiązania płatniczego m.in. do płatności w relacjach z sektorem publicznym. E-Faktury i e-Paragony mają pomóc osiągnąć inne cele jak np. zwiększenie ściągalności podatków i transparentności działania jednostek finansów publicznych. Strumień e-Daniny, e-Świadczenia to z kolei uproszczenie opłacania i księgowania składek na ubezpieczenia społeczne i pozostałych danin oraz optymalizacja obsługi danin i świadczeń, co przełoży się na redukcję kosztów wypłat świadczeń w gotówce.

Dokument zakłada także uruchomienie inicjatyw w zakresie e-Przedsiębiorczości oraz Bitcoin i Blockchain. Dzięki temu powinna nastąpić redukcja obciążeń m.in. przez ujednolicenie i integrację obowiązków sprawozdawczych przedsiębiorstw wymaganych przez administrację publiczną.

Plan imponujący bo... przejrzysty

Poniżej prezentacja, w której znajdziecie szczegóły. Pięknie to wszystko wygląda, ale czy rzeczywiście ma szansę na realizację? W przeszłości też obiecano nam cuda jak np dowód biometryczny. Widzieliśmy też różne remonty ePUAP-u i zapowiedzi innych rewolucji. Czy teraz naprawdę może się udać?

Zawsze coś może pójść nie tak, ale przedstawiony dziś program ma jedną niepowtarzalną zaletę. Wydaje się naprawdę przejrzysty. W dokumentach jest dość dużo konkretów i względnie mało bełkotu. Co jednak ważniejsze, autorzy dokumentu wydają się wiedzieć po co właściwie chcą informatyzować kraj.

Elektroniczny dowód osobisty zapowiadano już w 2010 roku, ale właściwie nikt nie tłumaczył co ten dowód miałby zmienić. Pojawiały się też plany wprowadzenia dowodu biometrycznego, ale również nikt nie wiedział po co (albo nie umiał tego naprawdę przekonująco wyjaśnić). Plany dotyczące wielkich projektów (takich jak ePUAP) przedstawiane były dość bełkotliwie i właściwie nigdy nikt nam nie powiedział czego mamy prawo oczekiwać. Najpierw były zapowiedzi ogólnikowe, a potem niejasne komunikaty o powodach odsunięcia planów w czasie. Coś traciliśmy, ale nawet nie wiedzieliśmy co.

Kiedy patrzę na poniższą prezentację muszę powiedzieć jedno. Ona jest dość przejrzysta. Mogę się z niej dowiedzieć co powinienem dostać, po co mam to dostać, kiedy i kto jest za to odpowiedzialny. Oczywiście mogę mieć wątpliwości kiedy przyjrzę się szczegółom, ale powinien być jeszcze czas na dyskusje. Obecnie prace prowadzone są w Zespole zadaniowym przy Komitecie Rady Ministrów ds. Cyfryzacji. Wyniki prac zespołu mają być poddane "szerokim konsultacjom społecznym", a następnie uzgodnieniom rządowym.

Od Papierowej Do Cyfrowej Polski-status Prac by Dziennik Internautów

więcej patrz:
https://www.scribd.com/doc/316222794/Od ... tatus-Prac
http://di.com.pl/w-tym-roku-odczujemy-z ... zcze-55067

Awatar użytkownika
El Infiel
Zadomowiony
Posty: 1247
Rejestracja: niedziela 28 cze 2009, 10:21
Lokalizacja: Sta Cruz [Św. Krzyż]

Re: E-Administracja

Postautor: El Infiel » niedziela 07 sie 2016, 08:47

Rusza EZD RP. Projekt, który ma usprawnić zarządzanie dokumentami w urzędach

Marcin Maj, 31-05-2016

Od jutra Minister Cyfryzacji uruchamia projekt EZD RP mający na celu ustanowienie jednolitego systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji rządowej. Nie jest to temat sensacyjny, ale jednak ważny i dlatego o nim piszemy.

W Dzienniku Internautów co jakiś czas staramy się przypominać, że informatyzacja państwa to nie tylko e-usługi dla obywateli. To także narzędzia, które mają ułatwić urzędnikom prace, wymienianie się informacjami itd.

EZD - o co tu chodzi?

EZD to skrót od Elektroniczne Zarządzanie Dokumentami. Uruchamiany właśnie projekt EZD RP ma być "fundamentem wszelkich działań związanych z usprawnianiem polskiej administracji publicznej, przyczyniając się w ten sposób do zwiększenia transparentności polskich urzędów oraz ich otwartości na zaspokajanie potrzeb obywateli" - takich słów użyło Ministerstwo Cyfryzacji, które właśnie ogłosiło nowy projekt.

Aby zrozumieć o co w tym chodzi, trzeba cofnąć się wstecz. W przeszłości system EZD został stworzony przez Podlaski Urząd Wojewódzki, a od roku 2011 ten system był wdrażany na terenie całej Polski. Zainicjowano wówczas współpracę Wojewody Podlaskiego z innymi wojewodami oraz z ministerstwami i urzędami centralnymi, jednolity system EZD został wdrożony w dwunastu urzędach wojewódzkich (nie licząc podlaskiego).

System o nazwie EZD PUW funkcjonuje w niektórych urzędach jako podstawowy system załatwiania i rozstrzygania spraw oraz wykonywania czynności kancelaryjnych. Można powiedzieć, że papierowe teczki zaczęły się "cyfryzować". Co ważne, udało się to osiągnąć z wykorzystaniem zasobów samych urzędów.

Co planuje ministerstwo?

Ogłoszony przez ministerstwo EZD RP ma być fuzją dotychczasowego przedsięwzięcia Wojewody Podlaskiego, który na bazie darmowego systemu EZD PUW stworzył sieć współpracujących ze sobą urzędów rządowych, samorządowych oraz uczelni wyższych z działaniami Centralnego Ośrodka Informatyki udostępniającego system eDOK. Połączenie potencjałów tych dwóch przedsięwzięć dokonywane jest pod auspicjami Ministra Cyfryzacji, a celem tego projektu jest stworzenie jednolitego systemu EZD RP stanowiącego narzędzie IT wspierające podstawy funkcjonowania polskiej administracji publicznej.

System ma być wieloplatformowy i budowany jako usługa chmurowa, z dużym naciskiem na wartość integracyjną i możliwość dostosowywania systemu do specyficznych potrzeb poszczególnych urzędów i organizacji. Ma umożliwić umożliwi efektywne importowanie danych tak z EZD PUW, jak i eDOK.

Kto, co, kiedy?

Szefem przedsięwzięcia EZD RP został Mariusz Madejczyk, Pełnomocnik Ministra Cyfryzacji ds. współpracy z administracją rządową i samorządową RP, który jest odpowiedzialny za sprawne przeprowadzenie projektu i przygotowanie polskiej administracji do korzystania z jednolitego systemu EZD RP. Do końca lipca br. zostanie opublikowany harmonogram i dalsze szczegóły realizacji przedsięwzięcia EZD RP ze szczególnym uwzględnieniem okresu przejściowego, w którym dotychczasowi Partnerzy EZD PUW oraz urzędy użytkujące system eDOK będą objęte dalszym wsparciem, również w zakresie przygotowania migracji do jednolitego systemu EZD RP.

Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada, żę w ramach przedsięwzięcia będzie kontynuowana współpraca z podmiotami spoza sfery administracji rządowej na zasadach współpracy bazującej na budowie centrów kompetencyjnych w poszczególnych ścieżkach rozwoju systemu EZD RP.
http://di.com.pl/rusza-ezd-rp-projekt-k ... dach-54989


Co dalej z EZD RP?

W maju pisaliśmy o starcie projektu EZD RP, którego celem jest usprawnienie zarządzania dokumentacji w urzędach. Warto zatem odnotować, że Ministerstwo Cyfryzacji wydało komunikat w sprawie EZD RP. Można się z niego dowiedzieć jakie są oczekiwane cele przedsięwzięcia, kto za to odpowiada, czyją własnością będzie nowy system itd.

EZD RP ma być udostępniony nie wcześniej niż w roku 2018. Biorąc pod uwagę testy, migrację i dopracowanie systemu EZD RP oraz realia projektowe związane z POPC, wstępnie szacuje się, że system EZD RP będzie produkcyjnie uruchamiany od roku 2019. Szczegółowy harmonogram zostanie opublikowany po analizie.

https://mc.gov.pl/aktualnosci/komunikat ... amu-ezd-rp
http://di.com.pl/tajemnicze-zamkniecie- ... 2016-55288


Komunikat Ministerstwa Cyfryzacji w sprawie Programu EZD RP

Dokument określa cele i założenia Programu EZD RP, który będzie realizowany przez Ministra Cyfryzacji, jako zestaw skoordynowanych działań i projektów, przedstawiając w sposób zwięzły opis podstawowego produktu, zidentyfikowane zainteresowane strony i zarys uzasadnienia biznesowego.

29.07.2016.

1. Streszczenie dokumentu

Dokument określa cele i założenia Programu EZD RP, który będzie realizowany przez Ministra Cyfryzacji, jako zestaw skoordynowanych działań i projektów, przedstawiając w sposób zwięzły opis podstawowego produktu, zidentyfikowane zainteresowane strony i zarys uzasadnienia biznesowego.

2. Cele przedsięwzięcia

Celem głównym Programu EZD RP jest wytworzenie jednolitego oprogramowania do elektronicznego zarządzania dokumentacją na potrzeby administracji rządowej RP, zwanego EZD RP. W dalszej perspektywie, po wdrożeniu systemu w administracji rządowej RP, przewiduje się udostępnianie systemu do realizacji zadań publicznych innym, zainteresowanym podmiotom spoza sfery rządowej. Przedsięwzięcie ma również na celu ustanowienie standardu systemów klasy EZD w administracji publicznej RP.

3. Mocowanie przedsięwzięcia

System będzie tworzony w porozumieniu z Wojewodą Podlaskim i Centralnym Ośrodkiem Informatyki, prace wytwórcze poprzedzone zostaną projektem badawczo-rozwojowym realizowanym przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową.

4. Założenia biznesowe przedsięwzięcia
##System EZD RP będzie własnością Skarbu Państwa reprezentowanym przez Ministra Cyfryzacji.
##System będzie dostępny na licencjach otwartych.
##System będzie udostępniany i rozwijany na zasadach niekomercyjnych.
##System będzie mógł być utrzymywany samodzielnie przez poszczególne jednostki administracji publicznej (w tym jako usługa w chmurze prywatnej) lub w ramach udostępnianych usług chmurowych, m. in. w ramach działań Ministra Cyfryzacji.

5. Sposób realizacji przedsięwzięcia

Program będzie realizowany przez Zespół projektowy, któremu przewodził będzie i wyznaczał strategiczne kierunki prac Kierownik Programu EZD RP, formalnie powołany w ramach struktury Ministerstwa Cyfryzacji.

6. Miejsce i rola Programu

System EZD RP jest elementem Architektury Informacyjnej Państwa opisanej w Strategii Informatyzacji Państwa – Plan Działań Ministra Cyfryzacji (SIP MC, stanowiącym załącznik do Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa PZIP po aktualizacji) i jednym z kluczowych projektów, jaki ma być realizowany przez Ministra Cyfryzacji.

7. Finansowanie przedsięwzięcia

Program EZD RP będzie realizowany z budżetu Państwa oraz w ramach projektów finansowanych z POPC.

8. Inicjatorzy przedsięwzięcia

Przedsięwzięcie prowadzone będzie przez Ministra Cyfryzacji przy współpracy z Wojewodą Podlaskim oraz Centralnym Ośrodkiem Informatyki, któremu zostanie powierzona rola tworzenia struktur organizacyjnych niezbędnych do realizacji zadania.

9. Geneza Programu

EZD RP to fuzja dotychczasowego przedsięwzięcia Wojewody Podlaskiego, który na bazie darmowego systemu EZD PUW stworzył sieć współpracujących ze sobą jednostek administracji rządowej, samorządowej oraz uczelni wyższych, z działaniami Centralnego Ośrodka Informatyki udostępniającego system eDok. Przedsięwzięcie będzie prowadzone wspólnie pod auspicjami Ministra Cyfryzacji.

10. Data udostępnienia systemu EZD RP

System EZD RP, zgodnie z niżej wspomnianym harmonogramem, zostanie udostępniony nie wcześniej niż w roku 2018. Biorąc pod uwagę testy, migrację i dopracowanie systemu EZD RP oraz realia projektowe związane z POPC, wstępnie szacuje się, że system EZD RP będzie produkcyjnie uruchamiany od roku 2019. Szczegółowy harmonogram zostanie opublikowany po analizie, o której mowa w punkcie 14.

11. Okres do czasu wytworzenia EZD RP

Do momentu wytworzenia EZD RP i udostępnienia go do produkcyjnego stosowania oraz migracji, administracja rządowa korzystająca z systemów EZD PUW i eDok będzie nadal obsługiwana odpowiednio przez Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku i Centralny Ośrodek Informatyki, a systemy będą rozwijane w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania urzędów. Po pierwszej analizie wytwórczej w ramach projektu badawczo-naukowego, podjęta zostanie decyzja co do zakresu dalszego rozwoju systemów EZD PUW i eDok w świetle harmonogramu EZD RP. Użytkownicy EZD PUW i eDok będą mieli możliwość przechodzenia (migracji) na system EZD RP po jego produkcyjnym udostępnieniu.

12. Zasadność przedsięwzięcia

Fundamentem prawidłowego funkcjonowania e-administracji jest elektronizacja procesów w samych urzędach. Program EZD RP ma dostarczyć rozwiązanie, które podniesie jakość funkcjonowania administracji publicznej, w tym komunikację z obywatelami. System EZD RP będzie zintegrowany z platformą ePUAP i nowotworzonym Portalem Rzeczypospolitej Polskiej, co pozwoli osiągnąć cele interoperacyjności i umożliwi zautomatyzowaną komunikację pomiędzy urzędami oraz ich klientami za pomocą elektronicznych skrzynek podawczych. EZD RP pozwoli urzędnikom korzystać z zasobów informacyjnych Państwa, a obywatelom i innym podmiotom z zasobów gromadzonych w systemach EZD administracji, czyniąc ją transparentną, sprawną i przyjazną obywatelowi, z otwartymi zasobami i automatyzacją dostępu do informacji publicznej.

13. Innowacyjność przedsięwzięcia

Realizowane przedsięwzięcie ma charakter innowacyjny ze względu na formę realizacji projektu:
1.Uruchomienie Programu EZD RP poprzedza projekt badawczo-rozwojowy (B&R) realizowany przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową w porozumieniu i w ścisłej współpracy z Ministrem Cyfryzacji i Centralnym Ośrodkiem Informatyki, który został uruchomiony pod koniec lipca br.
2.W ramach projektu B&R zostanie przeprowadzony proces projektowania kompleksowej wizji usługi i produktu EZD RP w metodologii „Human Center Design by IDEO” wraz z prototypowaniem i testowaniem wypracowanych rozwiązań.
3.EZD RP będzie wolnym, otwartym narzędziem, które pozwoli Państwu uniezależnić się od konkretnych dostawców oraz w różnych obszarach zwiększy przejrzystość działania Państwa.

14. Projektowanie usługi cyfrowej EZD RP

W ramach pierwszej fazy projektu B&R zostanie przeprowadzona analiza stanu obecnego funkcjonowania systemów EZD w administracji rządowej, potrzeb urzędów i urzędników oraz analiza systemów EZD PUW i eDok mających być fundamentem budowy docelowego rozwiązania. Do współpracy zostaną zaproszeni użytkownicy systemów EZD PUW i eDok oraz przyszli odbiorcy systemu EZD RP.

15. Rola dialogu

Realizowane przedsięwzięcie jest oparte o model partnerstwa - docelowo ma włączać całą administrację rządową, a następnie publiczną RP, we wspólny projekt i fundament e-administracji.

16. Produkt końcowy

Głównym produktem przedsięwzięcia EZD RP będzie system będący własnością Skarbu Państwa, stanowiący aplikację umożliwiającą dokumentowanie sposobu załatwiania i rozstrzygania spraw w postaci elektronicznej. System EZD RP będzie uwzględniał kluczowe funkcje i funkcjonalności dostępne aktualnie w systemie eDok, oraz w systemie EZD PUW. Produkt będzie miał architekturę modułową, która będzie umożliwiła jego dalszą rozbudowę. Wszystkie instytucje będą mogły działać na jednej instancji i jednej bazie danych. Produkt będzie działał w chmurze i umożliwiał samodzielną rejestracją nowych instytucji.

Zgodnie z założeniami ewaluowanego obecnie przez Ministra Cyfryzacji PZIP oraz SIP MC do końca roku, po przeprowadzeniu analiz, badań i warsztatów, opublikowane zostaną kolejne dokumenty uszczegółowiające zakres Programu EZD oraz samego systemu EZD RP.

Obowiązek stosowania systemów klasy EZD i komunikacji elektronicznej w administracji rządowej RP będzie wprowadzony po wstępnych wynikach analizy oraz inwentaryzacji prowadzonych w ramach ww. działań.
Dokumenty
PDFSynteza Programu EZD RP (pdf 280.86 KB)
https://mc.gov.pl/aktualnosci/komunikat ... amu-ezd-rp

Awatar użytkownika
El Infiel
Zadomowiony
Posty: 1247
Rejestracja: niedziela 28 cze 2009, 10:21
Lokalizacja: Sta Cruz [Św. Krzyż]

Re: E-Administracja

Postautor: El Infiel » niedziela 21 sie 2016, 19:41

System za 40 mln zł nigdy nie zaczął działać. Ministerstwo Cyfryzacji kieruję sprawę do prokuratury
06.07.2016
Sebastian Ogórek redaktor Money.pl
Ministerstwo Cyfryzacji chce śledztwa w sprawie systemu ZMOKU. Ten powstał kosztem 40 mln zł, ale nie został użyty nawet raz. - Chcemy, by tę sprawę wyjaśniła prokuratura - mówi money.pl wiceminister cyfryzacji Piotr Woźny.
Chodzi dokładnie o Zintegrowany Moduł Obsługi Końcowego Użytkownika (ZMOKU). Pod tą nazwą kryje się system informatyczny, który miał spinać dane dotyczące każdego obywatela: numer PESEL, informacje o zamieszkaniu, stanie cywilnym, urodzeniu, itd. Dzięki temu urzędy gmin w całym kraju miały mieć wgląd w informacje o nas i bezproblemowo wystawiać odpisy aktów urodzenia czy wyrabiać nowe dowody osobiste.
- System nigdy nie zaczął działać, dlatego musimy to zgłosić do prokuratury - mówi money.pl Piotr Woźny.
Jak tłumaczy, odkrycie tego marnotrawstwa to w pewien sposób efekt przypadku. Gdy nowe kierownictwo Ministerstwa Cyfryzacji zaczęło zmieniać strukturę podległych mu urzędów, postanowiło zlikwidować Centrum Cyfrowej Administracji. A to właśnie ono figurowało jako właściciel ZMOKU. Ministerstwo musiało dokonać odpisu majątku w wysokości ok. 40 mln zł, bo na tyle wyceniono system.

Tak wyglądać miał ZMOKU. Źródło: prezentacji MSWiA
Woźny zwraca uwagę, że zrobiono to dopiero kilka lat po odebraniu oprogramowania od jego producenta firmy Sygnity.
- Nie znam powodu, dla którego zaniechano praktycznego wdrożenia tego systemu. To jest sprawa do wyjaśnienia przez prokuraturę. Nie może być tak, że wydaje się 40 mln zł z publicznych pieniędzy i budowane jest narzędzie, które nigdy nie jest wykorzystywane - tłumaczy wiceminister.
O sprawie ZMOKU minister Anna Streżyńska mówiła już w maju w trakcie podsumowania poprzednich rządów. Sam system został zamówiony przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w styczniu 2010 roku u giełdowej spółki Sygnity. Umowa opiewała na 31 mln 842 tys. zł. Według kontraktu oprogramowanie miało być gotowe na koniec III kwartału 2010 roku.
Sygnity cały czas na swojej stronie internetowej chwali się współpracą z MSWiA. Problem w tym, że start systemu ZMOKU wielokrotnie przekładano. Ostatnia data planowanego startu to 2015 rok. Ostatecznie ZMOKU zastąpiony został aplikacją "Źródło".
Co ciekawe, w ramach projektu budowy systemu, za dodatkowe 40 mln zł kupiono też niezbędny do jego obsługi sprzęt. Ten trafił do wszystkich gmin w Polsce i czekał na start ZMOKU. W sumie było to 2,5 tys. serwerów, ponad 4 tys. skanerów, 8 tys. drukarek oraz 2 tys. przełączników sieciowych. Do tego komputery i routery. Każdemu urzędnikowi, mającemu pracować na ZMOKU, wyrobiono też spersonalizowane karty do zatwierdzania wprowadzanych zmian. Dostarczono je już w 2011 roku. W części samorządów przeprowadzono też szkolenia z systemu, który nigdy nie został wdrożony.
Ponieważ start systemu wielokrotnie przekładano, więc sprzęt kurzył się w magazynach. A gdy ostatecznie postawiono na "Źródło", okazało się, że gwarancje dobiegły końca. Na dodatek część hardware'u okazała się nie współpracować z nową aplikacją, bo przygotowany był tylko pod ZMOKU.
- Sprzęt przy okazji likwidacji CCA został przez nas zinwentaryzowany. Częściowo jest on wykorzystywany. W sumie to ponad 50 tys. jednostek różnego rodzaju urządzeń, które trafiły do gmin. Nie prowadzimy jednak badań, do czego dokładnie służy - mówi Woźny.
Jak dodaje, ZMOKU to niejedyny tego typu system. Podobnie historia wyglądała z aplikacją
"e-Posterunek", która miała usprawnić pracę policji, szczególnie pionów dochodzeniowo-śledczych. Choć program zaczęto realizować w 2007 roku, to nigdy nie został on finalnie wdrożony. Ostatecznie zrezygnowano z niego w 2014 roku. System dla policji kosztował 19,5 mln zł.
O komentarz w sprawie skierowania prac nad systemem ZMOKU do prokuratury poprosiliśmy firmę Sygnity. Czekamy na jej odpowiedź.
http://www.money.pl/gospodarka/wiadomos ... 17787.html


Wróć do „TELEINFORMATYKA W ADMINISTRACJI”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość