Podatek od nieruchomości.

Moderatorzy: aga764, Lady Zgaga, wjawor

Awatar użytkownika
elsinore
VIP
VIP
Posty: 12317
Rejestracja: piątek 12 cze 2009, 16:31
Lokalizacja: ---

opodatkowanie systemów antenowych

Postautor: elsinore » poniedziałek 27 sie 2012, 12:42

Systemy antenowe nie mogą być przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

Wyrok WSA w Rzeszowie z 21 czerwca 2012 r., I SA/Rz 390/12

Orzeczenie dostępne w bazie ONSA

Awatar użytkownika
El Infiel
Zadomowiony
Posty: 1247
Rejestracja: niedziela 28 cze 2009, 10:21
Lokalizacja: Sta Cruz [Św. Krzyż]

Postautor: El Infiel » środa 09 sty 2013, 21:36

Rząd planuje rewolucję w samorządach
2013-01-09 09:27
Ministerstwo administracji i cyfryzacji pracuje nad przepisami, które pozwolą na łatwiejsze łączenie się samorządowych jednostek. Resort szacuje, że dzięki tym zmianom samorządy mogą zaoszczędzić łącznie nawet miliard złotych.
Wiceminister administracji Magdalena Młochowska podkreśla, że zmiany będą szansą dla małych samorządów. Przez pierwszych pięć lat mogą zyskać na wpływach podatkowych. Byłyby one liczone nie na podstawie faktycznych przychodów z PiT, ale według średniej w połączonych jednostkach samorządowych.
Gminy czy powiaty będą też miały możliwość tworzenia centrów usług wspólnych, które kompleksowo zajmą się na przykład księgowością. Jako przykład Magdalena Młochowska podała ośrodki pomocy społecznej.
W Polsce działa 414 takich ośrodków, które zatrudniają pięć osób lub mniej. W każdej z nich musi działać cała biurokracja: od kierownika, księgowej do obsługi administracyjnej. Ministerstwo obiecuje, że projekt ustawy w tej sprawie powstanie jeszcze w tym roku.
http://www.money.pl/gospodarka/wiadomos ... ox-podobne
Cięcia w administracji. Minister ogłasza rewolucję.
2013-01-09 17:51
Rząd zapowiada samorządową rewolucję. Resort Administracji i Cyfryzacji proponuje zmniejszenie liczby jednostek samorządu terytorialnego oraz redukcję zatrudnienia w instytucjach samorządowych. MAC chce, aby realizowały one zadania z zakresu księgowości, administracji, zamówień publicznych czy informatyzacji w specjalnych centrach.
Zdaniem Marka Wójcika - zastępcy sekretarza generalnego Związku Powiatów Polskich taka redukcja etatów nie powinna być powodem do niepokoju. Podkreślił, że łączenie się samorządów na poziomie gminnym i powiatowym tylko je wzmocni, co przyniesie korzyści także dla rynku pracy. - Przykładem może być pomoc społeczna. Za każdym razem, gdy cedowano na samorządy nowe obowiązki, kazano tworzyć nowe jednostki z nowa obsługą, które zajmują się administrowaniem. Dawno już mówiliśmy, że to niepotrzebne i że lepiej decyzje pozostawić nam - argumentuje.
Szef resortu cyfryzacji minister Michał Boni podkreśla, że zmniejszenie liczby jednostek samorządu terytorialnego przyniesie oszczędności. Samorządy zyskają około miliarda złotych.
Będą miały między innymi możliwość wyprowadzenia na zewnątrz obsługi administracyjnej podległej jednostki na przykład w ramach centrum usług wspólnych. Zdaniem Marka Wójcika takie rozwiązanie poprawi także jakość zarządzania.
Na zmianach najbardziej mogą skorzystać małe samorządy. Przez pierwszych pięć lat mogą zyskać na wpływach podatkowych. Byłyby one liczone nie na podstawie faktycznych przychodów z PiT, ale według średniej w połączonych jednostkach samorządowych.
Minister Boni zapowiedział, że założenia projektu w przyszłym tygodniu trafią do konsultacji międzyresortowych a w maju powinien już być gotowy projekt ustawy w tej sprawie. Szef MAC liczy, że wyniki konsultacji przygotowanych przez jego resort propozycji będą znane około połowy lutego, a na przełomie lutego i marca założeniami do ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego zajmie się Rada Ministrów.
- Potem mielibyśmy okres półtora miesiąca do dwóch miesięcy na przygotowanie szczegółowych rozwiązań, tak aby w czerwcu-lipcu trafił on do parlamentu - powiedział. Jak dodał, gdyby udało się uchwalić ustawę na przełomie trzeciego i czwartego kwartału, mogłaby ona zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2014 r.
Wiceminister administracji i cyfryzacji Magdalena Młochowska mówiła, że przygotowywane zmiany nie są żadnym nowym prawem, a jedynie poprawieniem i uelastycznieniem istniejących regulacji dotyczących funkcjonowania samorządów. Według ostrożnych szacunków - mówiła wiceminister - samorządy mogłyby zyskać na zmianach co najmniej 1 mld zł rocznie.
Boni przekonywał, że potrzebne jest nowe podejście do relacji państwo-samorządy. W czasach kryzysu samorząd musi być bardziej elastyczny w działaniach, potrzebuje więcej pieniędzy. Chcemy, nie ograniczając zadań samorządów, stworzyć warunki dla lepszej ich organizacji tak, żeby oszczędności w ten sposób uzyskane, zostały w samorządach - powiedział Boni.
- Naszym zdaniem samorządy funkcjonują w zbyt mocnych gorsetach, jeśli chodzi o układanie swych planów - ocenił. Jak mówił, poprzez proponowane zmiany Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji chce uprościć i uelastycznić zasady funkcjonowania gmin i powiatów oraz stworzyć ramy dla lepszej kooperacji pomiędzy różnymi jednostkami samorządu.
Podkreślił, że ramy te w żadnym razie nie będą jednak stanowić jakiegokolwiek przymusu, a gminy i powiaty drogą ewolucji same będą wybierały, czy i w jaki sposób ściślej współpracować z innymi samorządami. Samorządy same zdecydują, czy chcą mocniej kooperować, łączyć się w różnego rodzaju związki, by wspólnie wykonywać zadania - zaznaczył.
Szef MAC zapewnił, że nie chodzi o likwidację żadnych jednostek samorządu. Nikt nie będzie niczego likwidował. Nie ma rewolucyjnej zmiany organizacyjnej, jest tworzenie ram do tego, by samorządy wybierały najbardziej optymalne dla siebie rozwiązania - zaznaczył Boni.
Ministerstwo chce m.in. zwiększyć zachęty finansowe do łączenia się jednostek samorządu terytorialnego na poziomie gminnym i powiatowym. Jak mówiła Młochowska, w szczególności chodzi o zachęcenie do tego małych gmin, które w znikomym stopniu korzystają z obecnych rozwiązań w tym zakresie.
W tej chwili samorządy, które łączą się w związki gminne czy gminno-powiatowe, otrzymują o 5 proc. wyższe wpływy z PIT przez 5 lat. Najmniejsze gminy często mają bardzo mały wpływ z PIT-u, więc takie rozwiązanie nie stanowi dla nich wystarczającej zachęty do zacieśniania kooperacji z innymi samorządami. MAC chce zostawić ten o 5 proc. wyższy wpływ z PIT-u, lecz będzie się opierać na innych średnich tak, by te jednostki, które mają niskie wpływy z PIT-u, w przypadku połączenia się miały zapewnione wyrównanie dodatkowego wpływu do poziomu średniej krajowej.
Resort chce też umożliwić samorządom redukcję wydatków poprzez tworzenie centrów usług wspólnych. MAC chce, aby realizowały one zadania z zakresu księgowości, administracji, zamówień publicznych czy informatyzacji wspólnie dla gminy oraz podległych jej instytucji. W przypadku małych gmin centra te wykonywałyby usługi dla więcej niż jednej gminy z danego obszaru.
Zmiany dotyczą także pomocy społecznej, której dyspozytorem są samorządy. MAC chce uelastycznić organizację realizacji zadań z tego zakresu w ten sposób, aby dać samorządom możliwość zdecydowania, czy będą świadczyć pomoc społeczną w ramach urzędu czy poprzez wyspecjalizowaną jednostkę. MAC chce też umożliwić realizowanie kilku zadań z zakresu pomocy społecznej w ramach jednej instytucji.
Zmiany dotyczą też instytucji kultury. Jak mówiła Młochowska, obecnie wszystkie zadania z zakresu kultury samorządy muszą wykonywać poprzez samorządowe instytucje kultury, które mają bardzo dużą autonomię prawną, a w związku z tym także liczne obowiązki administracyjne i księgowe.
Pytanie, czy taka duża autonomia tych instytucji w przypadku jednostek, które często są prawie wyłącznie finansowane z budżetu samorządów jest rzeczywiście sensowna? - pytała. Jak poinformowała, MAC chce dać samorządom możliwość wyboru również innych niż obecne form organizacyjnych dla realizacji zadań z zakresu kultury.
Jeżeli chodzi o kwestie metropolitalne, MAC chce promować dobrowolną współpracę jednostek samorządu terytorialnego. Resort będzie zachęcał samorządy do tworzenia związków powiatowo-gminnych oraz usprawnienia zakładanie oraz dokonywanie zmian w statusie związków komunalnych. MAC chce też uprościć proces podejmowania decyzji w ramach związków.
Uproszczeniu i skróceniu ma też ulec proces rejestracji związków. Obecnie - mówiła Młochowska - jest to proces wieloetapowy, który kończy się na szczeblu centralnym w MAC. Resort chce, aby rejestracja związków samorządowych kończyła się na poziomie wojewodów.
Boni powiedział, proponowane zmiany są odpowiedzią na problemy zdiagnozowane w raporcie Ocena sytuacji samorządów terytorialnych na szczeblu gmin i powiatów. Zwrócono w nim m.in. uwagę na problemy finansowe samorządów, a także na to, że gminy zarówno małe jak i duże gminy funkcjonują obecnie według takich samych reguł, choć problemy z jakimi musza się mierzyć są diametralnie różne.
http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiado ... 29232.html
Ostatnio zmieniony środa 09 sty 2013, 21:38 przez El Infiel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
elsinore
VIP
VIP
Posty: 12317
Rejestracja: piątek 12 cze 2009, 16:31
Lokalizacja: ---

Postautor: elsinore » wtorek 05 mar 2013, 11:31

Na podatniku spoczywa ciężar wyczerpującej prezentacji stanu faktycznego i zobowiązany jest on to uczynić we wniosku o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Zarówno stan faktyczny, jak i zakres oczekiwanej przez wnioskodawcę interpretacji nie może być dopowiadany przez organ samodzielnie, czy też ewentualnie w oparciu o dołączane do wniosku dokumenty.

Wyrok WSA w Bydgoszczy z 16 stycznia 2013 r., sygn. akt I SA/Bd 985/12



Orzeczenie dostępne TUTAJ

Awatar użytkownika
wjawor
Moderator
Moderator
Posty: 14976
Rejestracja: wtorek 16 cze 2009, 17:17
Lokalizacja: Wielkopolska

Postautor: wjawor » poniedziałek 03 lis 2014, 17:33

Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego

Awatar użytkownika
El Infiel
Zadomowiony
Posty: 1247
Rejestracja: niedziela 28 cze 2009, 10:21
Lokalizacja: Sta Cruz [Św. Krzyż]

Postautor: El Infiel » czwartek 15 sty 2015, 20:46

Za pomocą satelity tropią podatkowych oszustów
pj 15.01.2015

Gliwice wydały kilkadziesiąt tysięcy złotych na satelitarne zdjęcia miasta. Za ich pomocą miasto szuka niezgłoszonych budynków. A potem żąda zaległych podatków.

Za pomocą satelity obfotografowano niemal całe Gliwice. Jak mówił nam dwa lata temu Andrzej Kotłowski, kierownik referatu Miejskiego Systemu Informacji Przestrzennej, zdjęcia są wykonane w wysokiej rozdzielczości, wszystko na nich widać z dokładnością do pół metra. - Da się rozpoznać nawet marki samochodów - zapewniał.

Ale urzędnicy zdjęć nie wykorzystują do oglądania samochodów, ale do sprawdzania tego, czy przedsiębiorcy i mieszkańcy uczciwie płacą podatki. Chodzi o to, czy zadeklarowane przez nich powierzchnie budynków są prawdziwe. Zdarza się bowiem, że ktoś powiększa dom, czy siedzibę firmy, ale „zapomina” to zgłosić urzędnikom i dzięki temu oszczędza na podatkach. Do tej pory sprawdzono 40 tys. nieruchomości. Okazało się, że w przypadku 2 tys. z nich było na zdjęciach widać wyraźne różnice między tym, co wynika z dokumentów, a tym co jest w rzeczywistości.

Urzędnicy zażądali od właścicieli nieruchomości i uregulowania wszystkich należności. Jak napisał portalsamorządowy.pl dzięki satelitarnym zdjęciom miasto zarobiło już ok. 8 mln zł.
http://gliwice.gazeta.pl/gazetagliwice/ ... z3OvAD7VjA
Ostatnio zmieniony czwartek 15 sty 2015, 20:46 przez El Infiel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
El Infiel
Zadomowiony
Posty: 1247
Rejestracja: niedziela 28 cze 2009, 10:21
Lokalizacja: Sta Cruz [Św. Krzyż]

Postautor: El Infiel » piątek 28 sie 2015, 13:49

Prezydent podpisał nowelę ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
Gminy nie będą same sobie płacić podatku od nieruchomości za budynki będące ich własnością, gdy te nie są wykorzystywane na prowadzenie działalności gospodarczej - przewiduje nowela ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.
Prezydent podpisał nowelę ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
Nowelę ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Sejm uchwalił 23 lipca, a prezydent, jak informuje jego kancelaria, podpisał ją 27 sierpnia br.
Ustawa była inicjatywą legislacyjną Senatu, podjętą po petycji wójta gminy Ostrów Mazowiecka.
Nowelizacja wprowadza zwolnienie przedmiotowe w podatku od nieruchomości dla gruntów i budynków lub ich części, stanowiących własność gminy, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą lub będących w posiadaniu innych niż gmina jednostek sektora finansów publicznych oraz pozostałych podmiotów.
W efekcie gminy w takich przypadkach nie będą musiały pobierać podatku od samych siebie, czyli właściciela nieruchomości.
Wśród nieruchomości, które mają być objęte wyłączeniem, znajdują się m.in. nieruchomości zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego oraz grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych. Wyłączenie to ma nie dotyczyć dróg wewnętrznych.
Jak wskazano w uzasadnieniu do noweli, podatkiem od nieruchomości w dalszym ciągu objęte będą, stanowiące własność gminy, grunty i budynki lub ich części znajdujące się w posiadaniu samorządowych zakładów i samorządowych jednostek budżetowych, a także innych podmiotów.
"Ograniczenie zakresu zwolnienia jedynie do przedmiotów opodatkowania niezajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, pozwoli na uniknięcie zarzutu co do nierównego traktowania podmiotów z zależności od statusu właściciela (podmiot publiczny lub prywatny)" - napisano w uzasadnieniu.
Zmiana ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
http://biznes.onet.pl/podatki/wiadomosc ... ych/z33v61



Wróć do „Finanse JST”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość