Przygotowanie do wdrożenia Systemu Rejestrów Państwowych

Moderatorzy: aga764, Lady Zgaga, wjawor

Awatar użytkownika
El Infiel
Zadomowiony
Posty: 1247
Rejestracja: niedziela 28 cze 2009, 10:21
Lokalizacja: Sta Cruz [Św. Krzyż]

Przygotowanie do wdrożenia Systemu Rejestrów Państwowych

Postautor: El Infiel » środa 04 lut 2015, 18:00

Gmino, czekaj na telefon z MSW. Spytają o przygotowanie do wdrożenia Systemu Rejestrów Państwowych.
Joanna Ryńska, Dzisiaj, 04.02.2015
2748 - tyle gmin jest w Polsce i tyle rozmów telefonicznych odbędą pracownicy Centralnego Ośrodka Informatyki. Na miesiąc przed startem Systemu Rejestrów Państwowych każda gmina w Polsce zostanie odpytana, czy przygotowała się do zmian.
Zintegrowany System Rejestrów Państwowych (zwany też programem pl.ID) ma umożliwić dwie rzeczy: załatwianie prostych spraw urzędowych w dowolnej gminie oraz (części z nich) online. Chodzi m.in. o wydanie dowodu osobistego czy sprawy związane z aktami stanu cywilnego (np. uzyskane odpisu). Online będzie można m.in. wymeldować się, złożyć wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub o wydanie dowodu, a także sprawdzić, jak postępują sprawy. Dzięki integracji rejestrów procedury powinny być dużo łatwiejsze - zamiast dostarczać góry dokumentów wystarczające będzie podanie numeru PESEL.
Wdrożenie Systemu przewidziane jest na 1 marca tego roku. Od 3 lutego pracownicy Centralnego Ośrodka Informatyki zaczęli wywiady telefonicznie ze wszystkimi Lokalnymi Administratorami Systemu - czyli z każdą gminą. Padnie 11 pytań (dostępnych tutaj ). MSW podaje też, że wszystkie gminy otrzymały pytania wcześniej, by móc się przygotować. Podczas rozmowy gminy nieprzygotowane będą mogły się dowiedzieć, co zrobić, by jednak zdążyć na 1 marca.
Będziemy informować o wynikach wywiadów oraz wnioskach, jakie wyciągnie z nich Ministerstwo.

http://di.com.pl/news/51435,0,Gmino_cze ... ynska.html
Ostatnio zmieniony środa 04 lut 2015, 18:01 przez El Infiel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
El Infiel
Zadomowiony
Posty: 1247
Rejestracja: niedziela 28 cze 2009, 10:21
Lokalizacja: Sta Cruz [Św. Krzyż]

Postautor: El Infiel » poniedziałek 02 mar 2015, 19:05

Dowody osobiste i akty USC załatwisz w każdym urzędzie - SRP przechodzi chrzest bojowy
Marcin Maj, 2015-03-02
Prostych spraw urzędowych nie trzeba już załatwiać w gminie, w której jesteśmy zameldowani. Dziś rusza System Rejestrów Państwowych (SRP), który pozwoli załatwić te sprawy w dowolnym urzędzie. Teoretycznie system ruszył wczoraj i urzędnicy już z niego korzystali, ale dziś będzie on sprawdzany w boju.
W lutym Dziennik Internautów kilkakrotnie pisał o Systemie Rejestrów Państwowych, który stanowi jedną z większych zmian w działaniu polskich urzędów.
SRP - sprawę załatwisz w dowolnym urzędzie
Do tej pory każda gmina pracowała na odrębnym systemie, tzn. urzędnicy nie mieli dostępu do wszystkich danych zawartych m.in. w zbiorze PESEL czy ewidencji dowodów osobistych. Mieli dostęp jedynie do informacji o mieszkańcach gminy. Z tego właśnie powodu z wieloma prostymi sprawami trzeba było się zwrócić do urzędu w gminie, w której jesteśmy zameldowani. Dla wielu osób był to niemały problem.
System Rejestrów Państwowych (SRP) połączy rejestry PESEL, dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego w taki sposób, że urzędnicy będą mieli dostęp do wszystkich informacji zgromadzonych w kluczowych rejestrach państwowych. Dlatego możliwe będzie załatwianie prostych spraw urzędowych w dowolnej gminie. Urzędnicy będą pracowali w aplikacji ŹRÓDŁO, która jest prostym programem do przetwarzania danych gromadzonych w SRP.
Dzięki tym zmianom:
• Dowód osobisty będziemy mogli wyrobić w wybranym, najbliższym urzędzie. MSW zapowiada też, że planuje uruchomienie w całym kraju możliwości sprawdzenia przez internet, czy dowód jest już gotowy do odbioru.
• Będzie możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego w dowolnym mieście.
W sprawach załatwianych w urzędach stanu cywilnego odpisy nie będą już potrzebne. Niektóre akty stanu cywilnego, które do tej pory miały postać papierową, będą przenoszone do systemu stopniowo, np. przy okazji dokonania zmian w akcie lub żądania wydania odpisu. W praktyce obywatel nadal może udać się do dowolnego urzędu i poprosić o odpis. Będzie musiał zaczekać na dokument kilka dni, ale nie będzie musiał jechać do innego miasta.
Dziś chrzest bojowy
System Rejestrów Państwowych ruszył 1 marca. To była niedziela, zatem nie był to prawdziwy chrzest bojowy. Mimo to urzędnicy z niektórych gmin przyszli do pracy i wykonali pierwsze czynności za pośrednictwem nowego systemu. Jak podaje MSW, w czasie tych pierwszych prób zarejestrowano 31 aktów zgonu, 110 aktów urodzeń, 469 zameldowań na pobyt stały i nadano 112 numerów PESEL.
MSW przygotowało także procedury awaryjne i pomoc dla urzędników. Będą oni mogli zadzwonić pod specjalny numer, gdzie 25 konsultantów będzie odpowiadać na pytania. Ten Service Desk ma być czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-19:00. Wczoraj Service Desk również uczestniczył w "rozruchu systemu", przyjmując pierwsze zgłoszenia.
- Musimy pamiętać, że jutro wszystkie urzędy rozpoczną pracę w nowym systemie i w normalnym trybie z udziałem obywateli. SRP to jedno z najbardziej skomplikowanych rozwiązań informatycznych w Polsce. Każda wielka zmiana może nieść ze sobą początkowe trudności i komplikacje. Większość tak złożonych projektów potrzebuje czasu na ustabilizowanie, a użytkownicy na przyzwyczajenie się do niego - czytamy na stronie MSW.
Jeśli chodzi o procedury awaryjne, to z punktu widzenia obywatela istotne jest jedno. Awaria systemu informatycznego nie powinna przeszkodzić w przyjęciu wniosku o dowód osobisty, w zastrzeganiu dowodu osobistego, rejestrowaniu nowo narodzonego dziecka albo w pochowaniu zmarłego. Urzędnicy powinni przyjmować wnioski i realizować je później, kiedy system będzie już dostępny. W przypadku śmierci urzędnik powinien dokonać odpowiedniego wpisu bezpośrednio na karcie zgonu, aby umożliwić pochówek. Akty urodzenia i zgonu mogą też zostać sporządzone w postaci papierowej.
Zameldowanie i wymeldowanie też nie powinno być problemem w razie awarii. Urząd powinien przyjąć zgłoszenie i w przypadku zameldowania wydać odpowiednie zaświadczenie. Wydłużeniu może ulec czas przekazania odpowiednich danych do rejestru PESEL i w konsekwencji do rejestru mieszkańców.
Nowe dowody osobiste
Również od wczoraj obowiązuje nowy wzór dowodu osobistego. Te dokumenty nie będą zawierać adresu zameldowania, informacji o kolorze oczu i wzroście ani skanu podpisu posiadacza. Będą lepiej zabezpieczone.
UWAGA: Dotychczasowe dowody osobiste zachowają ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie ma konieczności wymiany dokumentów.
W nowym dowodzie nie będzie adresu zameldowania. Oczywiście w wielu miejscach trzeba ten adres potwierdzić, ale zdaniem MSW powinna wystarczyć deklaracja petenta, że mieszka on pod danym adresem. Związek Banków Polskich poinformował, że nie będzie wymagał od swoich klientów zaświadczeń o zameldowaniu. Informację o adresie banki pozyskają z pisemnych oświadczeń.
Nie powinno być też problemów u notariusza. Może on przyjąć oświadczenie o adresie zamieszkania. Jeśli chodzi o załatwianie spraw na poczcie, to zgodnie z przepisami prawa pocztowego przesyłkę odbieramy pod adresem wskazanym przez nadawcę. Nie musi on być zgodny z adresem zameldowania. Jeśli listonosz zostawi awizo, przesyłkę odbierzemy we wskazanej placówce pocztowej. Tam potrzebujemy jedynie zweryfikować tożsamość odbiorcy, bez konieczności potwierdzania adresu.
Jeszcze raz powtórzmy, że wydane wcześniej dowody osobiste zachowują swoją ważność. Nowe dowody będą wprowadzane stopniowo, a urzędnicy i pracownicy różnych instytucji powinni mieć czas, by się do nich przyzwyczaić.
Są też inne zmiany. Dzieciom będzie można bardziej swobodnie nadawać imiona i będzie możliwość brania ślubów poza urzędem. Poniżej film MSW przypominający o zmianach.
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... Pk_JGqgUD8


http://di.com.pl/news/51628,0,Dowody_os ... n_Maj.html

Awatar użytkownika
El Infiel
Zadomowiony
Posty: 1247
Rejestracja: niedziela 28 cze 2009, 10:21
Lokalizacja: Sta Cruz [Św. Krzyż]

Postautor: El Infiel » środa 04 mar 2015, 19:41

Jak tam Rewolucja w urzędach? MSW chwali się liczbami, petenci i urzędnicy narzekają
Marcin Maj, 04.03.2015
Ruszył System Rejestrów Państwowych i co? MSW chwali się liczbą załatwionych spraw, podczas gdy dla ludzi ważniejsze są sprawy niezałatwione. Nie wszystko idzie gładko, ale jest jeden drobny Na początku tego tygodnia ruszył System Rejestrów Państwowych. Dzięki niemu możemy załatwić sprawy urzędowe w dowolnym urzędzie, nie tylko w miejscu zameldowania. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych trąbiło o tym od miesiąca. Oczywiście jest to bardzo ważna zmiana dla obywateli i bardzo dobrze, że podejmowane są takie próby modernizacji. Nie jest jednak tajemnicą, że system ruszył z opóźnieniem, a teraz nie wszystko idzie gładko.
2090 numerów PESEL? Co to znaczy?
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych stara się przekonać o sukcesie poprzez publikowanie statystyk.
- Pierwszego dnia funkcjonowania nowego systemu urzędy przyjęły 5 425 wniosków o wydanie nowego dowodu osobistego. Zarejestrowano 2071 aktów zgonu, 2060 aktów urodzeń oraz 11 115 zameldowań na pobyt stały. Nadano również 2090 numerów PESEL. Łącznie urzędnicy wykonali już 107 525 czynności w nowym Systemie Rejestrów Państwowych - czytamy na stronie MSW.
MSW chwali się, że drugiego dnia, we wtorek, tylko do godziny 12:00 urzędy przyjęły 4 528 wniosków o wydanie nowego dowodu osobistego. Zarejestrowano 2 364 akty zgonu, 1 897 aktów urodzeń oraz 14 409 zameldowań na pobyt stały. Nadano również 802 numery PESEL.
To wszystko brzmi dobrze, ale te liczby tak naprawdę nic nie mówią. Liczba załatwionych spraw nie musi być równa liczbie petentów, którzy starali się coś załatwić. Poza tym nasuwa się pytanie, czy SRP przyśpieszył obsługę petentów w urzędach? Czy urzędnikom jest łatwiej?
Zawiesza się, albo działa wolno
Niestety doniesienia "z frontu" nie mają tak optymistycznego wydźwięku jak statystyki MSW. Serwis Forsal.pl donosi o problemach m.in. w Krakowie, Grudziądzu i Gdyni. Urzędnicy najwyraźniej mają problem z połączeniem się z systemem, co może wynikać z niewystarczającej przepustowości łączy. W częstochowskim Urzędzie Stanu Cywilnego zaobserwowano wydłużenie procedur i pojawiły się zaległości. Problemy wynikają także z nowych przepisów, które pozwalają Urzędom Stanu Cywilnego pracować na starych i nowych zasadach.
Lokalny serwis Wabrzezno.com donosi, że urzędnicy z Wąbrzeźna też mają problem z zawieszaniem się systemu lub jego powolnym działaniem. Urzędnicy proszą o wyrozumiałość.
TVN24 dowiedział się, że 350 gmin zgłaszało problemy techniczne z nowym systemem. Zgłoszenia dotyczą głównie kwestii związanych z logowaniem do Systemu (do aplikacji ŹRÓDŁO) oraz kart dostępu do aplikacji.
Serwis samorządowy PAP uruchomił specjalną skrzynkę do zgłaszania uwag i pozbierał opinię urzędników. Nie wyglądają różowo. Złe były nawet opinie z niedzieli 1 marca, gdy jeszcze w urzędach nie było ludzi.
- Od 10 na Help Desk. Na szczęście odbierają. Na wejście - brak paska BUSC - brak dostępu pomimo prawidłowego nadania ról. Po próbie nadania dziecku PESELA kod błędu 500. Wysyłamy zrzuty ekranu. Chodzi jak muł w niedzielę, gdy obciążenie jest minimalne. Wersja dla Ewidencji Ludności w niedzielę niedostępna. Jutro przy ludziach zginiemy, jak Andzia w ogródku – relacjonowała osoba o pseudonimie Kierwonica.
Generalnie można odnieść wrażenie, że kolejny polski projekt trafił na problem "wąskiego gardła". Owszem, przygotowano system, ale najwyraźniej nie zadbano o odpowiednie łącza. Pewien cytowany przez Serwis samorządowy PAP urzędnik mówi, że MSW zaplanowało instalację nowych łączy "do końca czerwca" co wydaje się problemem w przypadku systemu ruszającego od marca.
Mogło być gorzej :-)
Postarajmy się zakończyć pozytywnym akcentem. Choć w urzędach są problemy, nie ma całkowitej zapaści. Wielu komentatorów podkreśla, że spodziewano się czegoś znacznie gorszego.


http://di.com.pl/news/51649,0,Jak_tam_R ... n_Maj.html


Wróć do „Gospodarka JST”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość