Kontrola zarządcza w jst

Moderatorzy: aga764, Lady Zgaga, wjawor

Awatar użytkownika
aga764
Administrator
Administrator
Posty: 8539
Rejestracja: poniedziałek 15 cze 2009, 18:41
Lokalizacja: lubuskie
Kontaktowanie:

Kontrola zarządcza w jst

Postautor: aga764 » wtorek 14 lut 2012, 21:53

Ponieważ kontrola zarządcza w jednostkach samorządu terytorialnego ma dużo obszerniejszy zakres niż w urzędach administracji rządowej, postanowiliśmy założyć osobny wątek.

"Nikt nie jest ostatecznie martwy, dopóki nie uspokoją się zmarszczki, jakie wzbudził na powierzchni rzeczywistości – dopóki zegar przez niego nakręcony nie stanie, dopóki wino przez nią nastawione nie dokończy fermentacji, dopóki plon, jaki zasiał, nie zostanie zebrany."

Terry Pratchett

Awatar użytkownika
wjawor
Moderator
Moderator
Posty: 14976
Rejestracja: wtorek 16 cze 2009, 17:17
Lokalizacja: Wielkopolska

Postautor: wjawor » piątek 06 kwie 2012, 19:25

no to może wrzućmy tu trochę treści :lol:

MF serdecznie zaprasza do lektury kolejnego (drugiego) wydania Biuletynu Kontroli Zarządczej w Jednostkach Samorządu Terytorialnego, którego celem jest przybliżenie podstawowych zagadnień oraz narzędzi, które pomogą kierownikom jednostek samorządu terytorialnego w wypełnieniu nałożonego przez ustawę (z dnia z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych) obowiązku zapewnienia w kierowanych jednostkach prawidłowo funkcjonującej kontroli zarządczej.

BIULETYN Nr 1(2)/2012 KONTROLA ZARZĄDCZA W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego

Awatar użytkownika
El Infiel
Zadomowiony
Posty: 1247
Rejestracja: niedziela 28 cze 2009, 10:21
Lokalizacja: Sta Cruz [Św. Krzyż]

Postautor: El Infiel » środa 02 sty 2013, 00:04

http://www.naukowa.pl/Kontrola-zarzadcz ... eck,1021kt

Kontrola zarządcza i zarządzanie ryzykiem dla działów księgowości w jednostkach samorządowych + CD. Wskazówki dla głównych księgowych, skarbników oraz osób odpowiedzialnych za kontrolę zarządczą



Garczarek Elżbieta

Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2012
Miejsce wydania: Warszawa
Stron: 210
Format: B5
ISBN: 9788325545819




Opis:


Kontrola zarządcza i zarządzanie ryzykiem dla działów księgowości w jednostkach samorządowych + CD. Wskazówki dla głównych księgowych, skarbników oraz osób odpowiedzialnych za kontrolę zarządczą

Publikacja przygotowana dla głównych księgowych, skarbników, księgowych, koordynatorów ds. kontroli zarządczej oraz dla osób odpowiedzialnych za kontrolę zarządczą w działach księgowości jednostek samorządowych.

Do stycznia 2010 r. w działach księgowości istniała tylko kontrola finansowa. Od 1 stycznia 2010 roku weszła w życie nowa ustawa o finansach publicznych, która wprowadziła, obecnie obowiązującą kontrolę zarządczą, która wchłonęła wcześniej działająca kontrolę finansową. Obecnie kierownik jednostki musi wziąć pod uwagę, określone przez Ministra Finansów, standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.

Wszystkie przepisy wewnętrzne funkcjonujące w jednostce w obszarze finansów nadal obowiązują, pod warunkiem, że stanowią odpowiedź na zidentyfikowane, w procesie analizy ryzyka, istotne ryzyko (należy do ww. standardów). W związku z tym trzeba dokonać przeglądu weryfikacji i aktualizacji obecnie istniejących procedur i dokumentów, zarówno pod kątem zarządzania ryzykiem jak i nowych uregulowań w przepisach powszechnych a ta książka ma za zadanie w tym pomóc.

Do książki dołączono płytę CD, zawierającą wszystkie dokumenty (w wersji edytowalnej i gotowej do wydruku), które znajdują się w książce. Płyta jest bardzo przydatna dla księgowych, które bez problemu mogą dostosować wybrany dokument do swoich potrzeb.

Publikacja składa się z 5 rozdziałów:

1 rozdział – Kontrola zarządcza od teorii do praktyki

W tym rozdziale opisano przepisy obowiązujące i standardy, które dotyczą kontroli zarządczej. Omówione standardy stanowią bazę do tworzenia własnych regulacji, w ramach kontroli zarządczej, zgodnych z uwarunkowaniami w jakich dana jednostka funkcjonuje. W rozdziale zamieszczono przykładowy wykaz dokumentacji jednostki. Ponadto zamieszczono wzory dokumentów (zob. spis treści rozdz. 1.3).

2 rozdział – Kontrola zarządcza w dziale księgowości w jednostce samorządowej

W rozdziale porównano wcześniejszą kontrolę finansową z obecną kontrolą zarządczą z uwzględnieniem szczególnej roli i obowiązków kierownika jednostki. Autorka scharakteryzowała także poszczególne standardy kontroli zarządczej i opisała rolę działu księgowości w kontroli zarządczej. Dział księgowości ma za zadanie określić wzory dokumentów księgowych i finansowych, ich drogę, zasady weryfikacji oraz zakres i opisy przeprowadzanych kontroli. Przydatne w tym są zawarte w tym rozdziale informacje, wzory, przykłady struktur organizacyjnych z podziałem obowiązków oraz opisy stanowisk pracy (pkt. 2.5. i 2.6.).

3 rozdział – Dział księgowości w systemie zarządzania ryzykiem w jednostce samorządowej

Zarządzanie ryzykiem jest jednym z najważniejszych elementów kontroli zarządczej a zarazem sprawiającym najwięcej problemów księgowym. Wszystkie wykonane w dziale księgowości czynności, w procesie zarządzania ryzykiem, muszą być udokumentowane przez kierownika jednostki i określone w procedurach. W książce opisano te procedury, zamieszczono najpotrzebniejsze wzory dokumentów dot. zarządzania ryzykiem (rozdz. 3.3).

4 rozdział – Mechanizmy kontroli

W rozdziale 4. opisano standardy kontroli zarządczej dotyczące mechanizmów kontroli. Mechanizmy kontroli to środki kontroli mające na celu zapobieganie, wykrywanie i naprawianie błędów.
W rozdziale 4.3. opisano najczęściej występujące błędy oraz powody ich wystąpienia i zamieszczono wskazówki, jak tych błędów uniknąć.

5 rozdział – Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące kontroli zarządczej

W publikacji znajdują się wzory i przykłady ponad 40 dokumentów i procedur do natychmiastowego wykorzystania przez różne, samorządowe jednostki organizacyjne. Dzięki tej publikacji, każdy w dziale księgowości może zweryfikować, czy kontrola zarządcza w tym dziale jest prawidłowo prowadzona (zanim to zrobią organy kontrolne).

Elżbieta Garczarek - absolwentka Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, ukończyła studia podyplomowe z zakresu audytu i kontroli wewnętrznej, także z finansów samorządu terytorialnego. Posiada uprawnienia zawodowe: Audytora wewnętrznego, Biegłego ds. Przestępstw i Nadużyć Gospodarczych - Certified Fraud Examiner (CFE), Certyfikowanego Audytora ds. Kontroli Wewnętrznej - Certified Internal Controls Auditor (CICA). Od 1990 r. pracuje w kontroli w różnych organach i instytucjach kontrolnych, a od 2002 r. w audycie wewnętrznym. Świadczy usługi w zakresie audytu i kontroli różnym podmiotom. Specjalizuje się w rozwoju metod jakościowych kontroli i audytu w organizacji. Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu audytu, kontroli i finansów publicznych. Autorka wielu publikacji. Członek Association of Certified Fraud Examiners - ACFE USA i Stowarzyszenia Biegłych ds. Przestępstw i Nadużyć Gospodarczych - ACFE Polska.
Załączniki
603235_okl.jpg
603235_okl.jpg (12.77 KiB) Przejrzano 19964 razy

Awatar użytkownika
elsinore
VIP
VIP
Posty: 12317
Rejestracja: piątek 12 cze 2009, 16:31
Lokalizacja: ---

Postautor: elsinore » piątek 03 sty 2014, 09:40


Awatar użytkownika
elsinore
VIP
VIP
Posty: 12317
Rejestracja: piątek 12 cze 2009, 16:31
Lokalizacja: ---

Postautor: elsinore » niedziela 24 sie 2014, 20:19



Wróć do „Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu terytorialnego”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość