Sposób oceny ryzyka w Urzędzie

dla bardziej i mniej doświadczonych analityków

Moderatorzy: aga764, Lady Zgaga, wjawor

Awatar użytkownika
Słoniu
Gaduła
Posty: 392
Rejestracja: wtorek 10 sty 2012, 13:17
Lokalizacja: Sto(L)yca

Postautor: Słoniu » niedziela 16 mar 2014, 10:38

aga764 pisze:Strategiczny, operacyjny a ta trzecia nazwa mi umknęła.
Jak w wojsku...


To trzecie to taktyczne. ;-)

Bardzo fajnie o zarządzaniu piszą Państwo Polko w swojej książce "RozGROMić konkurencję. Sprawdzone w boju strategie dowodzenia, motywowania i zwyciężania", którą bardzo polecam wszystkich, zwłaszcza tym którzy zarządzają choćby najmniejszym zespołem ludzkim.

8-)

Awatar użytkownika
aga764
Administrator
Administrator
Posty: 8539
Rejestracja: poniedziałek 15 cze 2009, 18:41
Lokalizacja: lubuskie
Kontaktowanie:

Postautor: aga764 » niedziela 16 mar 2014, 20:38

Kiedy ja nie chcę, żeby ktoś przede mną stawał na baczność :-/
Ale poczytam, warto znać różne metody choćby po to, żeby rozpoznać kiedy ktoś je stosuje :mrgreen:

"Nikt nie jest ostatecznie martwy, dopóki nie uspokoją się zmarszczki, jakie wzbudził na powierzchni rzeczywistości – dopóki zegar przez niego nakręcony nie stanie, dopóki wino przez nią nastawione nie dokończy fermentacji, dopóki plon, jaki zasiał, nie zostanie zebrany."

Terry Pratchett

Awatar użytkownika
Słoniu
Gaduła
Posty: 392
Rejestracja: wtorek 10 sty 2012, 13:17
Lokalizacja: Sto(L)yca

Postautor: Słoniu » niedziela 16 mar 2014, 20:46

aga764 pisze:Kiedy ja nie chcę, żeby ktoś przede mną stawał na baczność :-/


Tam prawie nie ma o stawianiu na baczność, za to jest o budowaniu swojego autorytetu, a głównie o umiejętności jak najlepszego wykorzystania posiadanych zasobów ludzkich.

Naprawdę polecam.

8-)

Awatar użytkownika
aga764
Administrator
Administrator
Posty: 8539
Rejestracja: poniedziałek 15 cze 2009, 18:41
Lokalizacja: lubuskie
Kontaktowanie:

Postautor: aga764 » środa 14 maja 2014, 21:27

A wracając do ryzyka, typowania, pomysłu centralnego rejestru skryptów i nawiązując do wyników kontroli NIK
W ocenie NIK organy kontroli skarbowej oraz organy podatkowe nie przeciwdziałały wystarczająco skutecznie oszustwom podatkowym. W badanym okresie nastąpił gwałtowny wzrost uszczupleń VAT, przy jednocześnie niskim poziomie kwot odzyskiwanych z tego tytułu przez Skarb Państwa. NIK odnotowuje jednak, że Minister Finansów podejmował liczne działania zmierzające do zminimalizowania skali oszustw podatkowych, doprowadzając m.in. do zmiany ustawy o VAT.

Powiem kilka brutalnych słów dlaczego nie jesteśmy skuteczni - chociaż wiele razy o tym pisałam. Otóż powodem jest CZAS.
Rozumiem, że trzeba stale identyfikować i monitorować ryzyko. Ale można to robić na różne sposoby.
Zarządzanie ryzykiem zewnętrznym w naszym przypadku to jak wyścig zbrojeń z - ładnie mówiąc - nie do końca uczciwymi przedsiębiorcami. Dzisiaj mogę mieć piękny pakiet ryzyk i skryptów do tego, ale jutro ktoś wpadnie na nowy pomysł po tej drugiej stronie, a ja powinnam za nim nadążyć. Nie pomoże mi w tym wypełnianie niekończących się tabelek, bo zabiera mi CZAS, który mogłabym wykorzystać na zaprojektowanie pytania do bazy danych już pod kątem podejrzeń co do skali i zasięgu nowego zjawiska. Jeśli wymaga się od nas na samym dole i obmyślania, projektowania narzędzi i jeszcze tworzenia literatury (którą mało kto czyta) to nie dziwmy się, że nie ma efektywności.
Swego czasu miałam okazję uczestniczyć (brak mi słowa, więc niech będzie "uczestniczyć", chociaż mój udział nie był duży) w pewnym projekcie. Miał służyć troszkę innym celom, ale coraz bardziej jestem przekonana, że dla celów zarządzania ryzykiem, projektowania narzędzi (skryptów czy zapytań) to rozwiązanie byłoby idealne. Chodzi mi konkretnie o system dokuwiki - bo w tym przypadku ma wiele zalet:
- edytować dokumenty (np. rejestr ryzyka) może wiele osób (kwestia uprawnień); widać kto i kiedy dodał zmianę; możliwa jest opcja zatwierdzania propozycji przez administratora;
- można połączyć to z forum (ćwiczyliśmy) i komentarzami (tu widzę wspólną pracę nad skryptami czy zapytaniami wielu osób z różnych części Polski, przy czym w jednym wątku może iść umieszczanie treści tworzonych skryptów/ zapytań i pomysły i porady osób które nie są informatykami, ale mają wiedzę merytoryczną z zakresu podatków (jakie przesłanki, czego szukać, kryteria, co jest ważne a co mniej. Swego czasu zrobiłam zapytanie po pozbieraniu przez telefon specjalistów od VAT ich propozycji co do kryteriów i efekt przekroczył moje oczekiwania);
- licencja jest darmowa;
- można powiązać rejestr ryzyk od razu z narzędziami (przecież i tak ma być centralny rejestr skryptów, a to narzędzie pozwoliłoby zgłaszać uwagi jeśli coś działa nie tak albo można to ulepszyć) i projektowaniem ich oraz dyskusją przy tym;
- uwolniłoby nas to od wypełniania w kółko kolejnych tabelek, bo jestem na 100% pewna, że zgłoszenia ryzyka i opisy schematów się powtarzają. Po co 400 osób ma pisać to samo jak może jedna i wszyscy to będą widzieli?
Strona musiałaby oczywiście funkcjonować na wewnętrznej sieci, ale z tym raczej problemu by chyba nie było.
Linka do projektu nie podam, bo po pierwsze, nie wiem czy mogę, a po drugie niewiele z niego zostało. Ale jak ktoś ciekawy, to o dokuwiki może sobie poczytać w necie.
Druga rzecz, która zabiera mi czas to sprawozdawczość. Gdyby tak dostosowywać terminy do pobrań i publikacji danych w hurtowniach to czas poświęcony na to można naprawdę znacznie ograniczyć. Przeraża mnie jaką ilość czasu musimy poświęcać na sprawy kompletnie nie związane z typowaniem czy analizami pod kątem typowania już. Ja na przykład zajmuję się tym sporadycznie, bo zwyczajnie nie mam na to czasu. A każda kolejna tabelka czy pismo z nieprzekraczalnym terminem nieuchronnie przybliża mnie do obłędu. Jak mamy być efektywni w zwalczaniu oszustw w tej sytuacji (o motywacji nie wspominając)?

"Nikt nie jest ostatecznie martwy, dopóki nie uspokoją się zmarszczki, jakie wzbudził na powierzchni rzeczywistości – dopóki zegar przez niego nakręcony nie stanie, dopóki wino przez nią nastawione nie dokończy fermentacji, dopóki plon, jaki zasiał, nie zostanie zebrany."

Terry Pratchett

Awatar użytkownika
aga764
Administrator
Administrator
Posty: 8539
Rejestracja: poniedziałek 15 cze 2009, 18:41
Lokalizacja: lubuskie
Kontaktowanie:

Postautor: aga764 » środa 14 maja 2014, 21:41

A jeszcze jedno: od kilku miesięcy jak bumerang powraca segmentacja, kryteria tej segmentacji, analiza ryzyka, skrypty itp., a tymczasem pani GIKS informuje w mediach, że UKSy mają nowe narzędzie zwane Polfisc. No super, tylko dlaczego my w US zajmujący się ryzykiem dowiadujemy się o tym z publicznych mediów? Powiem więcej, trochę próbowałam pytać ludzi z UKSów i nikt nie potrafi mi o tym nic powiedzieć.
I po co w takim razie opracowujemy wszyscy własne kryteria skoro narzędzie już istnieje? Nie można nam go udostępnić??
I jeszcze drugie - taki niuans: inne ryzyko się będzie materializowało w małych urzędach, a całkiem inne w dużych. Powinny być więc stosowane nieco inne kryteria. Nie wydaje mi się, żeby jakiś zdrowy na umyśle człowiek ryzykował duży szwindel w otoczeniu w którym od razu będzie się rzucał w oczy. W dużych urzędach łatwiej się schować. Więc siłą rzeczy te małe będą miały inne całkiem kontrole niż te duże. Obserwuję to od lat, bo się tłumaczę z mierników. Mój US jest bezapelacyjnie największy w województwie i mam do czynienia z problemami, których prawdopodobieństwo zaistnienia w małych jednostkach jest nikłe. A już na pewno nie na taką skalę. Dlatego ja na przykład naprawdę bym chciała mieć możliwość wymiany poglądów z analitykami z urzędów podobnej wielkości jak mój, a dokuwiki pozwoliłby to umożliwić.

"Nikt nie jest ostatecznie martwy, dopóki nie uspokoją się zmarszczki, jakie wzbudził na powierzchni rzeczywistości – dopóki zegar przez niego nakręcony nie stanie, dopóki wino przez nią nastawione nie dokończy fermentacji, dopóki plon, jaki zasiał, nie zostanie zebrany."

Terry Pratchett

Awatar użytkownika
helvet
VIP
VIP
Posty: 7268
Rejestracja: poniedziałek 15 cze 2009, 07:54
Lokalizacja: z nicości

Postautor: helvet » środa 14 maja 2014, 21:51

Ważne, że ktoś zarobił na takim opracowaniu. Później w to miejsce przyjdzie ktoś kto wykaże się inną koncepcją i znowu da zarobić ( temu samemu albo innemu ).
A ty analityku tłucz się sam ze swoimi problemami...
Najpierw cię ignorują. ... Potem śmieją się z ciebie. Później z tobą walczą. W końcu wygrywasz.
Mahatma Gandhi

Awatar użytkownika
elsinore
VIP
VIP
Posty: 12317
Rejestracja: piątek 12 cze 2009, 16:31
Lokalizacja: ---

Postautor: elsinore » czwartek 15 maja 2014, 07:32

Ciekawe czy NIK diagnozując niską skuteczność służb skarbowych wziął również pod uwagę aspekt organizacyjny służb skarbowych, w tym warunki i okoliczności wykonywania pracy, zwłaszcza w kontekście zakazu zatrudniania nowych pracowników, wieloletniego braku podwyższenia budżetu na wynagrodzenia, kompetencji zarządczych osób kierujących, aspektów motywacyjnych itd. itp.

Awatar użytkownika
aga764
Administrator
Administrator
Posty: 8539
Rejestracja: poniedziałek 15 cze 2009, 18:41
Lokalizacja: lubuskie
Kontaktowanie:

Postautor: aga764 » piątek 19 wrz 2014, 20:14

Ruszył cichutko zapowiadany centralny rejestr skryptów. Link powinniście dostać od swoich izb - to część wrocławskiej strony. Popatrzyłam, bo uruchomić dziś nie mogliśmy, co innego leciało.
Na liście dostępnych skryptów słowa o autorach czy choćby urzędach z których te skrypty nie ma. Może jest wewnątrz - sprawdzę. Co do autorów, oczywiście chodzi mi o prawa autorskie. No chyba że sami autorzy nie chcieli, bo nie chcieli robić za pomoc techniczną. Co do urzędów natomiast nie od dziś wiadomo, że wielkość bazy ma znaczenie. Wolałabym wiedzieć zanim go uruchomimy czy ten skrypt był przetestowany na małej czy na dużej bazie... Więc nie upieram się przy nazwie, ale chociaż informacja: mały, średni czy duży by się przydała. Bo takie na przykład skrypty ładujące dane z RP i EG do hurtowni lecą w sumie w mniejszych jednostkach tak do pół godziny. A u nas cztery...
Ostatnio zmieniony piątek 19 wrz 2014, 20:16 przez aga764, łącznie zmieniany 1 raz.

"Nikt nie jest ostatecznie martwy, dopóki nie uspokoją się zmarszczki, jakie wzbudził na powierzchni rzeczywistości – dopóki zegar przez niego nakręcony nie stanie, dopóki wino przez nią nastawione nie dokończy fermentacji, dopóki plon, jaki zasiał, nie zostanie zebrany."

Terry Pratchett

Awatar użytkownika
El Infiel
Zadomowiony
Posty: 1247
Rejestracja: niedziela 28 cze 2009, 10:21
Lokalizacja: Sta Cruz [Św. Krzyż]

Re: Sposób oceny ryzyka w Urzędzie

Postautor: El Infiel » niedziela 20 mar 2016, 09:24

Zamówienie uzupełniające jest zarówno funkcjonalnie, jak i użytkowo powiązane z zamówieniem podstawowym, a przedmiotem rozszerzenia wdrożenia jest głównie udostępnienie dla Administracji Podatkowej wdrożonych w Projekcie ZISAR komponentów i rejestrów informacyjnych systemu takich, jak: informacji, analiz, kontroli, profili ryzyka, rejestru cech oraz integracja z zasobami informacyjnymi Administracji Podatkowej, niezbędnymi dla realizacji zadań analitycznych oraz zarządzania ryzykiem zewnętrznym w całym obszarze nadzoru przypisanego Departamentowi Kontroli Celnej, Podatkowej i Kontroli Gier Ministerstwa Finansów. Realizacja zamówienia uzupełniającego jest przedmiotem zlecenia przedłożonego przez Departament Kontroli Celnej, Podatkowej i Kontroli Gier Ministerstwa Finansów, który jest Właścicielem Systemu ZISAR, i któremu powierzono nadzór nad obszarem analizy ryzyka w ramach Służby Celnej i Administracji Podatkowej.

Usługi dostawy oprogramowania 2016/S 050-083420 Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia Zaprojektowanie i przeprowadzenie modyfikacji oprogramowania Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ryzykiem ZISAR.
ZISAR

Awatar użytkownika
El Infiel
Zadomowiony
Posty: 1247
Rejestracja: niedziela 28 cze 2009, 10:21
Lokalizacja: Sta Cruz [Św. Krzyż]

Re: Sposób oceny ryzyka w Urzędzie

Postautor: El Infiel » czwartek 07 kwie 2016, 18:13



Wróć do „ANALIZA I PLANOWANIE”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość